RETRO: Scout Terra og Traveler bruker designtrekk fra en modell som gikk ut av produksjon for mer enn 40 år siden.

Amerikansk:

VW-eide Scout lanserer i 2027

Volkswagen er med på å hente fram et gammelt navn i USA, og viser nå fram de første modellene.

Publisert Sist oppdatert

Scout Motors er et amerikansk selskap som har børstet støv av et gammelt navn ved hjelp av Volkswagen.

International Harvester laget mellom 1961 og 1980 modellen Scout, som var en robust og terrenggående farkost.

Nå er planene klare for en slags oppfølger, som i utgangspunktet kun skulle være elektrisk. 

Start i 2027

– Etter to år med utvikling har dagen endelig kommet for å dele neste generasjon Scout-kjøretøy med verden. Den opprinnelige kjerneideen, robuste, allsidige kjøretøy som er i stand til å takle terrengeventyr og familiebruk, er mer relevant enn noen gang, sier Scott Keogh, administrerende direktør i Scout Motors, i en pressemelding.

Les også:  VW investerer stort i Rivian

Planen er å ha produksjonsstart i 2027, tidligere har de sagt 2026, i en ny fabrikk i Columbia i South Carolina.

SUV: Scout Traveler er en stor SUV, som skal ha seriøse terrengegenskaper.

– Vi kunne ikke vært stoltere over å revitalisere dette ikoniske amerikanske merket, skape tusenvis av amerikanske arbeidsplasser og sette amerikansk innovasjon tilbake i arbeid.

Det er snakk om to varianter av en modell, en SUV kalt Traveler og en pickup som heter Terra.

Bilene bygges etter den klassiske offroad-metoden, med karosseri på ramme.

Forventet slepekapasitet er rundt 3200 kilo for Scout Traveler og over 4500 kilo for Scout Terra, begge med en nyttelastkapasitet på 900 kilo.

Det skal være snakk om store krefter, som ikke blir helt spesifisert, men målet er at modellene skal gjøre null til hundre på 3,5 sekunder.

Rekkevidden sies å være 560 kilometer, med en ladefart på 350 kilowatt. I tillegg skal en versjon med «rekkeviddeforlenger» bli tilgjengelig. Her er det en bensindrevet motor som gir ekstra energi.

60.000 dollar

Årsaken til at Scout Motors nå har valgt å inkludere en utgave med bensinmotor skal være:

–  Helt fra starten ble Scout Motors etablert som et selskap som lytter til og lar seg lede av forbrukerne. Etter hvert som overgangen til elektriske kjøretøy akselererer, og massemarkedet vurderer elektriske kjøretøy mer seriøst, har noen amerikanske sjåfører uttrykt bekymring for muligheten til å lade underveis.

LASTEPLAN: Scout Terra er pickup-varianten. Det betyr at Scout har tenkt som Rivian, som også har en SUV og en med plan basert på samme modell, R1S og R1T.

Scout Motors sikter mot en startpris som ligger under 60.000 dollar, tilsvarende 660.000 kroner. 

Om Traveler og Terra kommer til Europa sier ikke pressemeldingen noe om. Men per i dag er det kun Ford F-150 Lightning som forhandles her av liknende biler, mens det på hjemmemarkedet finnes flere alternativ:

  • Rivian R1S/R1T
  • Chevrolet Silverado EV
  • GMC Hummer EV
  • Tesla Cybertruck
  • Mens Ram 1500 REV snart er leveringsklar
  • Mange av disse modellene er så tunge at de ikke kan kjøres med vanlig sertifikat i Europa. Den fysiske størrelsen vil trolig også være en utfordring for europeiske veier.