VOLVO FORAN? Nei, i hvert fall ikke i dette tilfellet.

Varemerkeverdi:

Volvos varemerke i fritt fall – Tesla klatrer mot toppen

Tesla er suverent på topp av alle bilmerker i en årlig vurdering av varemerkenes verdi.

Publisert Sist oppdatert

Brand Finance leverer hvert år sin vurdering av alle de største varemerkenes verdi, kalt «Global 500», skriver Vi Bilägare.

Øverst troner Amazon, etter å ha byttet plass med Apple siden i fjor. De fire neste holder seg stabilt. I rekkefølge: Google, Microsoft, Walmart og Samsung.

Helt oppe på niende plass, foran størrelser som TikTok (10), Deutsche Telekom (11) og Facebook (14), finner vi Tesla – hvilket innebærer en klatring på hele 19 plasser fra i fjor.

Brand Finance vurderer Teslas verdi til 66,2 milliarder dollar. I 2022 var tallet 46 milliarder dollar.

De største bilfabrikantene er godt representert på lista, men du skal bla litt før du finner Volvo. Denne bilprodusenten dukker først opp på 239.-plass, etter et betydelig fall fra fjorårets 135.-plass.

Et utvalg av konkurrentene: 16. Mercedes-Benz (15 i fjor), 19. Toyota (12), 33. BMW (39), 40. Porsche (46), 43. Mitsubishi ( 37), 47. Volkswagen (33), 67. Hyundai (72), 76. Honda (61), 86. Ford (76), 142. Audi (140), 183. Nissan (133), 199. Byd (346), 228. Chevrolet (171).

Byd er det selskapet som klatrer mest av alle, uavhengig av bransje.