STIL: Volvo XC90s andre facelift er vellykket og gir bilen et moderne og stilig uttrykk. Det er nok mange som ønsker seg en XC90 i oppkjørselen, men prislappen er frisk.
Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Volvo XC90 T8
Oppgradert bil for Overklasse-Svensson
Den elektriske EX90 hindrer ikke Volvo i å nok en gang oppgradere ladehybriden XC90. Det har blitt en strøken familiebil for de bemidlete.
Pluss
Komfort, design, kvalitetsfølelse
Minus
Pris, drivstofforbruk, drivlinje
Volvo XC90
har vært med på å prege det norske bilmarkedet siden starten av 2000-tallet. Volvo
og SUV viste seg selvsagt å være en kombinasjon som det norske folk virkelig
satt pris på.
Og da andre
generasjon kom med T8-motoren på midten av 2010-tallet, en ladehybrid som den
gangen kom forholdsvis gunstig ut i avgiftskalkulatoren, forskjøv den grensen
for hva som var normalt av hestekrefter i en familiebil.
Volvo XC90 T8 Ultra Bright
- Pris testbil (ekskl. omkostninger): 1.257.420
- Pris med
motor-pakka*: 1.322.575
- Motor/Drivlinje:
Ladehybrid, 4 sylindre, 1969 ccm, 18,8 kWt batteri, 456 hk, 709 Nm, firehjulsdrift,
automatgir.
- Rekkevidde/forbruk/utslipp
(WLTP): Elektrisk rekkeviddde 69 km/20,2 kWt/100 km, 0,13 l/mil, 32 g/km CO2,
6,8 mg/km NOx.
- Lengde/bredde
(med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 495/214/177/20,5
- Vekt/nyttelast
(kg): 2369/506
- Bagasjevolum
(liter): 262/668/1148
- Hengervekt/taklast
(kg): 2400/100
- 0–100
(sek)/toppfart (km/t): 5,4/180
- Hjul: 275/40R-21
- Konkurrenter: BMW X5, Jaguar F-Pace, Range Rover,
Porsche Cayenne.
*Motor-pakka:
Her velger vi den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for
pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert.
Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og
generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra
kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi
som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så
opplyser vi om dette.
Fram til da var
det vanlig med mellom 150 og 200 hestekrefter, XC90 T8 serverte 400.
Salget lå
fra 1500 til 2000 biler i året, hvilket er heftig med tanke på at det var en
bil til nærmere én million kroner.
Totalt er det registrert 16.300 nye XC90-er i Norge siden de første kom i 2002.
Og det er først for et par år siden at salget
til modellen falt betraktelig.
Dette henger
selvsagt sammen med at elbilene har blitt totalt dominerende, og at modellen begynte
å dra på åra.
Men det
betyr ikke at Volvo har gitt opp XC90. Nå har den fått sin andre facelift,
den første var i 2019, og den står i norske butikker side om side med den
elektriske EX90.
Subtil
Siste kosmetiske
fiks er en ny front hvor både lykter og grill har fått en runde ved
sminkebordet, og bak er det nå led-lykter. Innvendig er skjermen i midten ny,
lik den man finner i de nyeste elektriske Volvoene, i forlengelse av dette er
det nye luftventiler. I tillegg er lydisoleringen forbedret.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
De ytre
oppgraderingene er subtile og riktige, og trekker bilen nærmere de elektriske
søsknene i det ytre og indre. Med elmotoren kan man av og til tro at det er en
EX90 man sitter i, men etter noen mil, drøyt fem da vi hadde den på vinterføre,
kommer lyden av fire sylindre.
Det er med andre ord ikke et motorbrøl, snarer en forsiktig rasling fra en toliters motor. Det er tydelig at Volvo har ønske å dempe fossilmotorens hørbare tilstedeværelse, og det er nesten elbil-stille i kupeen.
Med veldig gode seter, en høy sittestilling i en bil som føles som, og er, en storbil, så frister det å ta med en XC90 på tur.
Skrekkelige kjøreforhold
Da vi var ute med bilen, var det tidvis skrekkelige kjøreforhold. Minus sju og regn som høljer ned, er en elendig kombinasjon. På den positive siden, man føler seg veldig trygg i en XC90.
Til tross for sin røslige framtoning, var den overraskende grei å ha med å gjøre. Bilen oppfører seg nøytralt og forutsigbart, noe som er veldig greit når det er glattere enn isen i Vikingskipet.
Over et par dager tilbakela vi rundt 100 mil, og XC90 viste fram gode milslukeregenskaper. Ergonomien er super, så det er ikke behov for en fysioterapeut etter mange mil, og med tanke på de utfordrende forholdene fikk også klimaanlegget vist fram at det kan fjerne is fra rutene på kort tid.
Baksetet er romslig, med god plass til to voksne som lett kan strekke ut beina. Seterad tre er beregnet på folk som fortsatt går på barneskolen.
Tørst
Drivstofforbruket er som ventet langt unna det som er oppgitt i brosjyren. Batteriet tømmes ganske kjapt, så det aller meste av turen er det bensinmotoren som står for. Og vi klokket inn et snittforbruk på 0,79 liter per mil.
Egentlig ikke så verst med en så stor bil på en tur med tre voksne og bagasje, men som sagt svært langt unna oppgitte tall. Ved bensinpumpen blir man også påminnet om at det er veldig mye dyrere med energi fra flytende materie enn fra en ladestolpe.
Den oppgraderte XC90 er en logisk videreføring av en bil som har levert det kundene har ønsket i et par tiår. Den føles i utgangspunktet som en bil i tiden, både i utseende og den innvendige opplevelsen.
Dyrt
Men den er jo ikke det. I hvert fall ikke i Norge. Det er det den elektriske broren EX90 som er.
XC90 har aldri vært en billig bil, men nå begynner det å bli veldig dyrt, noe som selvsagt henger sammen med drivlinjen. En ladehybrid er ikke en vinner i avgiftssystemet, og en tilsvarende EX90 er flere hundre tusen billigere.
Importøren sier de kommer til å selge ladbare hybrider i Norge så lenge det er etterspørsel i markedet. Det er også verdt å merke seg at XC90 vil gå opp rundt 45.000 kroner fra april i år, grunnet en avgiftsjustering.
Men hvis man av en eller annen grunn synes det er greit å betale så mye, og i tillegg bli minnet på hvor mye det faktisk koster per liter bensin hver gang man fyller på, så er XC90 et flott valg.
Volvo klarer samtidig, men sin historie i Norge, å ha en folkelig appell, også med XC90, selv om bilen koster både skjorta og slipset.