På en skala til maksimalt 1000 oppnådde Tesla 837 poeng og knep dermed seieren med en ganske hårfin margin ned til Mercedes-Benz (833) og Hyundai (827) på andre- og tredjeplass.
I den andre enden av skalaen finner vi Polestar og Audi på delt sisteplass med 571 poeng, samt Volvo hakket over, med 587.
Undersøkelsen er utført av J.D. Power, et stort selskap med dataanalyse i et forbrukerperspektiv som hovedbeskjeftigelse.
Annonse
Råd å lytte til
Svarene fra brukerne ga noen klare indikasjoner om hva produsentene bør følge med på:
Verst når det gjelder: Appene scorer jevnt over lavest på det som er viktigst for kundene, og høyest på det de fleste opplever som minst viktig – eksemplifisert med brukervennlighet (dårlig, men viktigst) og visuelt uttrykk (bra, men minst viktig).
De betyr mye for eierne: Nesten to tredeler bruker appene minst annenhver gang de skal ut og kjøre. 35 prosent oppga at appene hadde en viss, om enn aldri så liten, innvirkning på deres beslutning om å kjøpe bilen. Her skilte Tesla-eiere seg kraftig ut, med et prosenttall på hele 59.
Lading står sentralt: Over to tredeler av brukerne oppga at de bruker appene til å følge med på lading av batterier.
Nesten alle ønsker flere funksjoner: Over to tredeler av de spurte krysset av for 19 spesifikke, ønskede funksjoner. Bare åtte av disse er å finne på gjennomsnitts-bilappen.
Oppkobling frustrerer: Over en tredel av eierne hadde hatt oppkoblingsproblemer i løpet av de siste 30 dagene.
NB: Dette er USA-tallene. J.D Power skal også ha undersøkt fem merker som hovedsakelig er å finne i Europa, og åtte som er mest aktuelle for kinesiske bilkjøpere, men verken disse tallene – eller detaljer som hvilke funksjoner brukerne ønsker – er offentliggjort.