FORBRENNINGSMOTOR: Arno Antlitz, finansdirektør i Volkswagen, vil ikke lenger bare satse på elbiler.

VW rygger om elbiler:

– Fremtiden er elektrisk, men fortiden er ikke over

For kort tid siden var Volkswagen sikre på at alt skulle dreie seg om elbiler i årene som kommer, sånn er det ikke lenger.

Publisert Sist oppdatert

Det er i tiden at store bilprodusenter går tilbake på deres offensive elbilplaner. Nylig kunngjorde Renault og Geely at de i kompaniskap skulle utvikle nye forbrenningsmotorer. 

Og i slutten av mai trommet Toyota, Mazda og Subaru sammen en pressekonferanse der de hver for seg uttalte at de skulle utvikle forbrenningsmotoren videre.

Volkswagen er ikke like offensive på vegne av motorer som går på fossilt drivstoff, men de går tilbake fra sin fullstendige satsing på elmotorer.

Bevare konkurransekraft

Nå vil de i stedet beholde et solid fotfeste i forbrenningsbilsegmentet. Årsaken skal være synkende etterspørsel etter elbiler.

Så i stedet for å putte alle utviklingspenger i elbilpotten, skal nå to tredeler av investeringen gå til el, mens resten går til å «holde bilene med forbrenningsmotor konkurransedyktige,» sier Volkswagens  finansdirektør, Arno Antlitz, til Automotive News (for abonnenter):

– Fremtiden er elektrisk, men fortiden er ikke over. 

Ladehybrider

Volkswagen mener de må balansere et sviktende elbilsalg med flere ladehybrider, noe som strider imot tidligere uttalelser fra selskapet. 

Tidligere administrerende direktør Herbert Diess kunngjorde i 2021 planer om å introdusere opptil 75 elektriske modeller i løpet av det kommende tiåret, og sa den gangen at elektrisk mobilitet «har vunnet løpet.»

Volkswagen har støtt på flere store utfordringer med sin elektrifiserings­strategi. Bilene har ikke solgt i forventede volumer, og de kom også på etterskudd i Kina, grunnet stor konkurranse fra de hjemlige merkene.

Volkswagen i Norge har fra starten av 2024 sluttet å ta inn personbiler med forbrenningsmotor.