SAMLET: Representanter fra Subaru, Toyota og Mazda står samlet i utviklingen av en ny generasjon forbrenningsmotor.

Toyota, Mazda og Subaru:

Satser hardt på nye forbrennings­motorer

Mens mange bilprodusenter bruker tid og penger på elbiler, går de japanske mot strømmen og satser på en ny generasjon forbrenningsmotor.

Publisert

Toyota vil satse videre på forbrenningsmotorer. De utvikler nå en ny serie  mindre motorer som kan gå på en rekke karbonnøytrale drivstoffer i kombinasjon batteridrevne hybridsystemer, melder Automotive News.

Dette skal være selskapets svar på å bekjempe utslipp og sikre arbeidsplasser i en tid som ellers preges av elbiler.

De nye motorene er mer kompakte enn dagens forbrenningsmotorer. Dette gjør at de passer i de nye karosseriene som er designet for elbiler. Elmotorer er betydelig mindre enn dagens bensin- og dieselmotorer.

Dermed vil de nye motorene kunne brukes i designlinjen som Toyota og Lexus viste fram på bilutstillingen i Tokyo i fjor. Her hadde bilene lave panserlinjer og store kupeer, som muliggjøres når motorene tar mindre plass.

Ikke alene

– Vi er nær ved å oppnå denne typen design med slik type motor. De vil være helt forskjellige fra dagens, sa Toyotas teknologidirektør Hiroki Nakajima til Automotive News.

Motorene skal være klare om ikke lenge, uten at Toyota kom med en konkret tidslinje.

LITEN: Prototypen av Toyota planlagte 1,5 liters motor med fire sylindre, som er mindre enn dagens motorer.

Toyota har aldri vært spesielt ivrige å utvikle elbiler, og har fortsatt ikke troen på at framtiden billøsning er elektrisk. Tidligere i år sa Toyotas styreformann, Akio Toyoda, at maksimalt 30 prosent av verdens befolkning vil disponere elbiler – uansett.

Toyoda mente at de øvrige 70 prosentene vil kjøre hybrider, hydrogenbiler eller tradisjonelle fossilbiler.

Toyota er ikke den eneste japanske bilprodusenten som ikke vil gi slipp på forbrenningsmotoren i en tid da mange av de andre har styrt utviklingen over til elektriske drivlinjer.

Subaru og Mazda satser også videre på biler med forbrenningsmotor. 

De tre japanske bilprodusentene satser på å lage en ny generasjon forbrenningsmotorer som en nøkkelteknologi for å redusere karbonutslipp. 

Unik japansk måte

I en pressemelding sier de tre selskapene at de har testet ulike drivstoffløsninger i deres racing-satsning, først og fremst flytende hydrogen og ulike cetan-blandinger i drivstoffet.

– Dette er en unikt japansk måte å bestige fjellet som er karbonnøytralitet på, sa konsersjef Koji Sato i Toyota, under en felles pressekonferanse med Mazda og Subaru. Den foregikk for øvrig under banneret «Motoren gjenfødt.»

Sato sa at elektrifisering er én måte å få ned utslippene på, men men at det også er andre veier, som Mazda, Subaru og Toyota velger. 

ROTASJON: Mazda satser på en rotasjonsmotor sammen med en elmotor.

– Vår felles erkjennelse er at fienden er karbon. Overgangen til elbiler vil være gradvis. Det kommer ikke til å skje veldig raskt. I mellomtiden trenger vi forbrenningsmotorer som bidrar til karbonnøytralitet, sa Mazdas teknologidirektør Ichiro Hirose.

Mazdas løsning er å bruke en rotasjonsmotor som kan gå på karbonnøytralt drivstoff i kombinasjon med en elmotor.

Mens Subaru satser på å videreutvikle boksermotoren, som også skal jobbe sammen med en elmotor.