I Volvo Cars' kvartalsrapport, lagt frem torsdag, ser nøkkeltallene slik ut:
● Omsetningen har gått opp 30 prosent, til snaut 100 milliarder norske kroner.
● Driftsresultatet har sunket 15 prosent, til rundt 5,3 milliarder norske kroner.
● Salgsmarginene har gått ned fra 8,1 til 5,3 prosent.
Det ble også klart at salget av Volvo EX90 går så det suser. 2023-modellen er utsolgt og ordrebøkene stengt, påsto svenske kilder, belagt med sitater fra kvartalsrapporten.
Men her iler Volvo Norge til med en korreksjon:
– Vi er ikke utsolgt, og EX90 kan fortsatt bestilles, skriver kommunikasjonssjef Erik Trosby i en mail til Motor.
– Da vi lanserte EX90, kommuniserte vi at vi forventet at de første bilene skulle ankomme Norge i andre kvartal 2024. Det gjelder fortsatt. Dersom man bestiller bil i dag, er forventet levering i fjerde kvartal. Ettersom bilen har solgt godt, har også leveringstidspunktet flyttet seg i takt med det, skriver Trosby.
I likhet med alle andre bilfabrikanter får selvsagt Volvo spørsmålet: Vil de svare Tesla, ved å senke prisene?
– Vi har fortsatt høy etterspørsel. Vi ser ingen tegn til at kunder kansellerer, og pågangen av bestillinger er sterk og stabil. Men vi skylder oss selv å være disiplinerte i prissettingen. Det er vår strategi, sa Volvo-toppsjef Jim Rowan under presentasjonen.