– Helt klart ikke. Våre produkter og vår service er verdt den prisen kundene betaler i dag, uttalte han i et mye sitert intervju med CNBC.
Økte månedlige utgifter
Li sa at NIO i stedet skal bruke ressurser på å etablere flere batteribyttestasjoner.
Han varslet samtidig et par endringer som i praksis vil bety større utgifter for kundene: færre gratis batteribytter per måned og innføring av månedsabonnement for bruk av bilenes førerassistansesystem.
Nede på messegulvet under utstillingen i Shanghai snappet svenske auto motor & sport opp en utdyping, der Li passet på å levere et spark eller to.
– Vi skal ikke senke prisene, fordi vi ikke konkurrerer direkte med Tesla, som har gamle og dårlige modeller, sa Li.
Han fulgte opp:
– Tesla Model 3 var bra da den kom, men nå finnes det mange kinesiske bilmodeller som er mye bedre.
Han viser til både BYD og Geely som produsenter av biler han liker.
Annonse
NIO bak skjema
– Tesla har i flere år hatt en aggressiv prisstrategi som har presset mange konkurrenter. Men til syvende og sist er det produktenes kvalitet som avgjør – hva man får for pengene, sier han på direkte spørsmål fra auto motor & sport.
Li innrømmer likevel at Teslas prispolitikk har bydd på utfordringer som er direkte målbare i NIOs lønnsomhet.
Målet om å doble antallet solgte biler på årsbasis, til 220.000, kan bli vanskelig å nå.
– Kanskje klarer vi det likevel. Vi har fortsatt ni måneder igjen av året å bekymre oss for, sier toppsjefen.