KOSTBAR REPARASJON: Verkstedet tok 117.000 kroner for å skifte batteriet. Her en annen Outlander fra samme årstall, 2015.
Arkivfoto
Bileieren fikk sjokk:
Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon
Bilverkstedet reparerte bilbatteriet for 117.000 kroner, selv om bilen bare er verdt 136.000 kroner.
Da eieren av en åtte år gammel Mitsubishi Outlander fikk
problemer med det elektriske batteriet på hybridbilen, ble bilen fraktet til
nærmeste verksted.
Dette verkstedet gikk straks i gang med å bytte batteriet og krevde 117.000 kroner for jobben.
Bileieren ble veldig overrasket, siden han
ikke ble spurt før reparasjonen, og heller ikke fikk informasjon om hvor mye
det ville koste.
– Burde frarådet
Forsikringsselskapet til bileieren dekket 60 prosent av reparasjonskostnaden,
mens bileieren ifølge forsikringsvilkårene skulle dekke de resterende 40
prosentene. Det utgjør 47.000 kroner.
Men det gikk ikke bileieren med på å betale. Han mener
verkstedet burde frarådet reparasjon. En verdivurdering som bileieren fikk NAF til
å foreta, viser at Mitsubishien bare er verdt 136.000 kroner.
Det er 19.000 kroner mer enn reparasjonen kostet.
Fritatt fra betaling
Bileieren hentet bilen på verkstedet uten å betale sin
del av regningen på 47.000 kroner.
I et vedtak fra Forbrukerklageutvalget er
bileieren nå fritatt fra å betale denne summen.
Forbrukerklageutvalget viser til håndverkertjenesteloven
om at verkstedet skal orientere og informere kunden før en slik kostbar
reparasjon iverksettes.
Verkstedet, Kirkestuen Bilservice i Oslo, har ikke
bestridt kundens forklaring i sin kontakt med forbrukermyndighetene, ifølge
vedtaket.
Men de bestrider kravet, noe de altså ikke fikk medhold i.
Flere forbrukersaker på Motor.no: