KOSTBAR REPARASJON: Verkstedet tok 117.000 kroner for å skifte batteriet. Her en annen Outlander fra samme årstall, 2015.

Bileieren fikk sjokk:

Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon

Bilverkstedet reparerte bilbatteriet for 117.000 kroner, selv om bilen bare er verdt 136.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Da eieren av en åtte år gammel Mitsubishi Outlander fikk problemer med det elektriske batteriet på hybridbilen, ble bilen fraktet til nærmeste verksted.

Dette verkstedet gikk straks i gang med å bytte batteriet og krevde 117.000 kroner for jobben. 

Bileieren ble veldig overrasket, siden han ikke ble spurt før reparasjonen, og heller ikke fikk informasjon om hvor mye det ville koste.

– Burde frarådet

Forsikringsselskapet til bileieren dekket 60 prosent av reparasjons­kostnaden, mens bileieren ifølge forsikringsvilkårene skulle dekke de resterende 40 prosentene. Det utgjør 47.000 kroner.

Men det gikk ikke bileieren med på å betale. Han mener verkstedet burde frarådet reparasjon. En verdivurdering som bileieren fikk NAF til å foreta, viser at Mitsubishien bare er verdt 136.000 kroner.

Det er 19.000 kroner mer enn reparasjonen kostet.

Fritatt fra betaling

Bileieren hentet bilen på verkstedet uten å betale sin del av regningen på 47.000 kroner. 

I et vedtak fra Forbrukerklageutvalget er bileieren nå fritatt fra å betale denne summen.

Forbrukerklageutvalget viser til håndverkertjenesteloven om at verkstedet skal orientere og informere kunden før en slik kostbar reparasjon iverksettes.

Verkstedet, Kirkestuen Bilservice i Oslo, har ikke bestridt kundens forklaring i sin kontakt med forbrukermyndighetene, ifølge vedtaket. 

Men de bestrider kravet, noe de altså ikke fikk medhold i.