LØS MUTTER: En liten løs mutter inne i turboen skapte problemer for både verkstedkunden og for verkstedet, som nå må ut med erstatning.Illustrasjonsfoto: GEIR OLSEN
Røk etter reparasjonen:
Verkstedet glemte løs mutter inne i turboen
Kort tid etter et kostbart verkstedbesøk havarerte turboen på BMW-en. Verkstedet hadde glemt en løs mutter som ødela turboen på bilen.
Vi er prisgitt at bilverkstedene gjør en god jobb og ikke krever oss for mye penger. Men en stavangermann opplevde det motsatte da han leverte bilen sin på verksted for en motorfeil.
Det begynte med at verkstedet, Kvål Auto i Sandnes, først anslo at det ville koste 15–20.000 kroner å reparere bilen.
Kunden, en mann fra Stavanger, ville ha et ordentlig prisoverslag. Men det fikk han aldri.
I stedet fikk han presentert en høy regning på 46.000 kroner da han skulle hente bilen, en 13 år gammel BMW X3.
På bakbeina
Problemene var imidlertid langt fra over. Etter bare fem mil mistet BMW-en plutselig all effekt da den kom over et visst turtall.
Verkstedet feilsøkte og fant ut at den store turboen var defekt.
Da protesterte kunden, som mente at det var verkstedet som hadde gjort noe feil da de utførte den første reparasjonen.
Verkstedet satte seg på bakbeina, ifølge et sakssammendrag for Forbrukerklageutvalget, og krevde at kunden skulle betale 12.000 kroner for feilsøking før han kunne få bilen tilbake. Ellers ville de ikke sette motoren sammen igjen.
Motvillig betalte kunden de 12.000 kronene, som altså kom på toppen av en regning på 46.000 kroner – som verkstedet først sa ville bli på bare 15-20.000 kroner.
Annonse
Overpris
Nesten 60.000 kroner fattigere begynte det imidlertid å gå veien for kunden.
Han fikk et annet bilverksted til å sjekke motoren. I tillegg fikk han innhentet en rapport fra en bilteknisk konsulent.
De begge konkluderte med at det første bilverkstedet må ha glemt en løs mutter inne i turboen under den første reparasjonen.
Å bytte de defekte turboene vil koste ytterligere 46.000 kroner.
Verkstedet som fant mutteren, mente dessuten at kunden hadde betalt overpris for den første reparasjonen. De mente kunden skulle blitt fakturert for maksimalt 15 timer, og ikke for de 27 timene som han måtte betale for.
Verkstedkunden har klaget Kvål Auto inn for Forbrukerrådet og deretter for Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter blant annet etter verkstedbesøk.
Forbrukerklageutvalget har gitt verkstedkunden medhold, og vedtatt at Kvål Auto skal dekke reparasjonen av turboen til 46.000 kroner. Verkstedet må også refundere 12.000 kroner som Forbrukerklageutvalget mener kunden har betalt for mye for første reparasjon, og 12.000 kroner for feilsøkingen etter turbohavariet.
Til sammen må verkstedet ut med 70.000 kroner.
Verkstedet har forholdt seg helt tause etter at de fikk kunden til å betale for feilsøkingen før de ville levere bilen tilbake. De har ikke svart på henvendelser, hverken fra Forbrukerrådet eller fra Forbrukerklageutvalget.
Når Motor ringer daglig leder Ordin Orre i Kvål Auto og spør om hvordan det kunne skje at en mutter ble liggende igjen, svarer Kvål først på spørsmål – før han sier at han ikke ønsker medieomtale om denne saken. Han vil derfor heller ikke bli sitert.