Stian W. Aakeberg i Skjeberg i Østfold er rammet av helt
ekstreme ventetider på bildeler. I fjor sommer oppsto det for tredje gang
problemer med fremdriftsbatteriet på Jaguaren hans.
Problemet består i at battericeller blir ødelagte.
– Da det skjedde
for tredje gang, krevde jeg at de byttet hele fremdriftsbatteriet, slik at jeg
ikke risikerte en evig runddans med stadig nye battericeller som går i stykker.
Men fremdriftsbatteriene på Jaguar I-Pace koster mildt
sagt flesk. Det ble illustrert i denne
artikkelen, som Motor skrev for noen år siden.
Men problemet med brannfarlige batterier på mange Jaguar
I-Pace, som Motor nettopp
har skrevet om, gjør at det har vært global mangel på
fremdriftsbatterier til bilmodellen.
Dermed må også Aakeberg vente lenge på nytt
batteri til sin bil, selv om hans bil ikke har den samme feilen som de 270 bilene
med brannfarlige batterier.
– Siden 2. juli i fjor har jeg hatt lånebil, mens jeg
venter på at Jaguaren min skal bli ferdig reparert, forteller Stian W.
Aakeberg.
Det koster flesk.
Ikke for ham, men for bilimportøren.
Aakeberg har vist
oss fakturaen fra leiebilselskapet, som viser at det koster cirka 20.000 kroner å
leie en Volvo XC60 i måneden, inkludert forsikringer, moms, bensinutgifter og
bompengeutgifter, som Aakeberg ifølge garantivilkårene har rett på å få dekket,
siden han har en elbil, og i stedet har en hybridbil som lånebil. Hybridbil koster
mer i både drivstoff og i bompasseringer.
Nå er han inne i den 10. måneden, og lånebilutgiftene har
kommet opp i 200.000 kroner.
Motor har hørt med NAF Advokat, NAFs advokatkontor, som har
mange klienter med lånebil fra forhandler eller importør. De kan i farten ikke huske
andre bileiere som har hatt lånebil så lenge.
– For meg er det ingen økonomisk nedside. Men noen må jo
betale for dette, sier Stian W. Aakeberg.
Importøren tar regningene, slik forbrukerkjøpsloven
krever, men dette må selvsagt deretter hentes inn igjen fra Jaguar-kundene.
Annonse
Kan ikke love
Importøren Jaguar Land Rover Norge kan heller ikke love
når Aakeberg og andre som venter på nytt batteri, kan få tilbake bilene sine.
– Nei, det kan vi ikke gi en eksakt dato på. Men vi
forventer å være ferdig med batteribyttene i løpet av våren. Etter noe venting
er det nå en jevn tilgang på batterier fra Jaguar i England. Vi leverer
batteriene til verkstedene, som skifter batterier fortløpende, sier teknisk
ansvarlig Glenn Klemetsen hos Jaguar-importøren.
En annen Jaguar I-Pace-kunde som Motor har snakket med,
har fått time for batteriskifte 9. mai.
Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Rust
Aakeberg venter spent på beskjed for sin bil.
– Flere andre ting er blitt skiftet og reparert på bilen
min. Nå står den bare ute hos bilforhandleren og venter på det nye batteriet.
Aakebergs bil spares for å rulle mange tusen kilometer
som han ellers ville kjørt. Men han er usikker på hvor bra det er for bilen, at
den står ubrukt utendørs i nesten ett år, kanskje enda lenger.
– Ja, det har slått meg at det ikke er gunstig for blant
annet rust.
Han har ingenting vondt å si om forhandleren og
importøren, som ifølge ham har vært behjelpelige, og ikke har skyld i
batteri-mangelen.
– Men jeg vil nok
ta bilen på en garantiutløpstest når jeg en dag får den tilbake, sier Aakeberg.
Annonse
– Forpliktelse
Motor har spurt Jaguar-importøren hva de selv tenker om
de høye kostnadene for å kunne gi Aakeberg lånebil.
Sånn er det bare, sier de.
– Vi har en forpliktelse til å rette feil og mangler i
henhold til produsentens funksjonsgaranti. Dersom en reparasjon må utsettes på
grunn av manglende reservedeler, søker vi å finne løsninger for å redusere
ulempene for kundene våre. I enkelte tilfeller innebærer det å tilby
erstatningsbil i ventetiden, skriver Fam Christina Gudim, PR-sjef i Jaguar Land
Rover Norge, i en epost.