– Vi forstår at dette har vært en belastning for bileieren, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, som nå skjerper rutinene ved kontroll av importerte biler.
Ved
det som i ettertid betegnes som en uforståelig feil, godkjente Statens vegvesen
bilen som Knut Terje Bauge senere kjøpte, selv om den hadde ulovlige lys og
ulovlig eksosanlegg.
–
Bilen skulle ikke vært godkjent, har seksjonsleder Dag Folkestad erkjent.
Nå
varsler han også innskjerping av rutinene til vegvesenet.
–
Vi har rutiner for hvordan våre kontroller skal gjennomføres. Dette skal bidra
til mest mulig lik behandling av like saker, og unngå at feil skjer. Når vi
oppdager feil, vil vi vurdere rutinene våre, slik at vi kan unngå lignende feil
i fremtiden.
–
Hva vil dere gjøre i kjølvannet av denne saken?
–
Vi vil understreke overfor våre kontrollører at det er viktig å være oppmerksom
på lykter på biler som importeres fra land med venstrekjøring.
–
Uheldig
Teknisk
konsulent Benny Christensen i NAF mener det er uheldig at både Statens vegvesen
og et bilverksted i en påfølgende EU-kontroll godkjente bilen med ulovlige lys
og eksosanlegg.
Det
var først da bileier Knut Terje Bauge oppsøkte et annet bilverksted at feilene
ble avdekket.
–
Dette har fått dramatiske konsekvenser for Bauge. Men han har ikke gjort noe
galt. Jeg skjønner ham derfor godt, sier Christensen, som samtidig påpeker at
feil kan skje, også hos Statens vegvesen.
–
Dessuten er kjøretøyforskriften omfattende. Men her har det vært en rekke
uheldige omstendigheter.
Annonse
Vil
sjekke
Statens
vegvesen varsler også at de nå vil sjekke verkstedet som godkjente bilen i
periodisk kjøretøykontroll, som folk flest kaller EU-kontroll.
–
Bilverksteder som gjennomfører EU-kontroll, skal følge en detaljert
kontrollinstruks. Kontroll av lysbildet er en del av dette. Vi vil vurdere om
det er nødvendig med videre oppfølging eller tilsyn mot verkstedet. Vi får
jevnlig tips om forhold hos verksteder og kontrollorganer som vi bør se nærmere
på. Dette vil bli behandlet på en slik måte.
Bileieren,
Knut Terje Bauge, måtte avregistrere den tilsynelatende fine Mercedesen, sette
den på et lager, og i stedet kjøre en Nissan Leaf, som han kjøpte for å løse
transportbehovet sitt.
–
Hva synes Statens vegvesen om konsekvensene dette fikk for Bauge?
–
Vi forstår at dette har vært en belastning for Bauge. Men det er grunn til å
minne alle som både kjøper og selger bruktimporterte eldre biler, om å være
ekstra påpasselige med alle detaljer. Biler kan ha ulike spesifikasjoner i
ulike markeder, og kan være omfattet av ulikt regelverk, sier Folkestad, og
legger til:
–
Det viktig å sjekke kjøretøyets identitet, teknisk tilstand, og historikk så
langt det er mulig. Det er også viktig å sjekke at kjøretøyet tilfredsstiller
krav for å bli registrert i Norge. Dette gjelder særlig kjøretøy som importeres
fra land utenfor EU/EØS-området.
Annonse
Farlig
Knut
Terje Bauge forteller at han fikk opplyst fra bilforhandleren at bilen han
kjøpte, var bruktimportert.
–
Men de sa ikke fra hvor, og jeg tenkte overhodet ikke på at bilen kunne ha
lykter som ikke var lovlige.
Seksjonsleder
Dag Folkestad i vegvesenet understreker at det er farlig å bruke lykter ment
for venstrekjøring i land som Norge, med høyrekjøring.
–
Lykter ment for venstrekjøring vil gi større risiko for å blende motgående
trafikk. Dessuten vil man ha dårligere lys langs vegkanten der det kan befinne
seg myke trafikanter. Derfor er det viktig at kjøretøy som brukes i Norge har
lykter tilpasset høyrekjøring, sier han.