UFORSTÅELIG: Det betegnes som uforståelig at Statens vegvesen godkjente den importerte Mercedesen.

Knut Terje fikk trøbbel:

Vegvesenet god­kjente ulovlige lys – skjerper rutinene

– Vi forstår at dette har vært en belastning for bileieren, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, som nå skjerper rutinene ved kontroll av importerte biler.

Publisert Sist oppdatert
SKJERPER RUTINENE: Dag Folkestad.

Ved det som i ettertid betegnes som en uforståelig feil, godkjente Statens vegvesen bilen som Knut Terje Bauge senere kjøpte, selv om den hadde ulovlige lys og ulovlig eksosanlegg.

– Bilen skulle ikke vært godkjent, har seksjonsleder Dag Folkestad erkjent.

Nå varsler han også innskjerping av rutinene til vegvesenet.

– Vi har rutiner for hvordan våre kontroller skal gjennomføres. Dette skal bidra til mest mulig lik behandling av like saker, og unngå at feil skjer. Når vi oppdager feil, vil vi vurdere rutinene våre, slik at vi kan unngå lignende feil i fremtiden.

– Hva vil dere gjøre i kjølvannet av denne saken?

– Vi vil understreke overfor våre kontrollører at det er viktig å være oppmerksom på lykter på biler som importeres fra land med venstrekjøring.

– Uheldig

Teknisk konsulent Benny Christensen i NAF mener det er uheldig at både Statens vegvesen og et bilverksted i en påfølgende EU-kontroll godkjente bilen med ulovlige lys og eksosanlegg.

Det var først da bileier Knut Terje Bauge oppsøkte et annet bilverksted at feilene ble avdekket.

– Dette har fått dramatiske konsekvenser for Bauge. Men han har ikke gjort noe galt. Jeg skjønner ham derfor godt, sier Christensen, som samtidig påpeker at feil kan skje, også hos Statens vegvesen.

– Dessuten er kjøretøyforskriften omfattende. Men her har det vært en rekke uheldige omstendigheter.

BRUKTBIL: Mercedesen ble solgt av bruktbilforhandleren T. A Auto, som nå har måttet ta bilen tilbake etter at vegvesenet feilaktig godkjente den.

Vil sjekke

Statens vegvesen varsler også at de nå vil sjekke verkstedet som godkjente bilen i periodisk kjøretøy­kontroll, som folk flest kaller EU-kontroll.

– Bilverksteder som gjennomfører EU-kontroll, skal følge en detaljert kontroll­instruks. Kontroll av lysbildet er en del av dette. Vi vil vurdere om det er nødvendig med videre oppfølging eller tilsyn mot verkstedet. Vi får jevnlig tips om forhold hos verksteder og kontrollorganer som vi bør se nærmere på. Dette vil bli behandlet på en slik måte.

Bileieren, Knut Terje Bauge, måtte avregistrere den tilsynelatende fine Mercedesen, sette den på et lager, og i stedet kjøre en Nissan Leaf, som han kjøpte for å løse transportbehovet sitt.

– Sjekk!

– Hva synes Statens vegvesen om konsekvensene dette fikk for Bauge?

– Vi forstår at dette har vært en belastning for Bauge. Men det er grunn til å minne alle som både kjøper og selger brukt­importerte eldre biler, om å være ekstra påpasselige med alle detaljer. Biler kan ha ulike spesifikasjoner i ulike markeder, og kan være omfattet av ulikt regelverk, sier Folkestad, og legger til:

– Det viktig å sjekke kjøretøyets identitet, teknisk tilstand, og historikk så langt det er mulig. Det er også viktig å sjekke at kjøretøyet tilfredsstiller krav for å bli registrert i Norge. Dette gjelder særlig kjøretøy som importeres fra land utenfor EU/EØS-området.

Farlig

Knut Terje Bauge forteller at han fikk opplyst fra bilforhandleren at bilen han kjøpte, var bruktimportert.

– Men de sa ikke fra hvor, og jeg tenkte overhodet ikke på at bilen kunne ha lykter som ikke var lovlige.

Seksjonsleder Dag Folkestad i vegvesenet understreker at det er farlig å bruke lykter ment for venstrekjøring i land som Norge, med høyrekjøring.

– Lykter ment for venstrekjøring vil gi større risiko for å blende motgående trafikk. Dessuten vil man ha dårligere lys langs vegkanten der det kan befinne seg myke trafikanter. Derfor er det viktig at kjøretøy som brukes i Norge har lykter tilpasset høyrekjøring, sier han.