DEN NESTE: Med BMW i Vision Circular flagger det bayerske bilkonsernet løfte om en karbonnøytral produksjon.

Ruller ut elbil-flåtene:

– De strategiske valgene ligger allerede bak oss

MÜNCHEN (Motor): Få store nyheter, men desto større tanker. Når bilindustrien samles til den første bilutstillingen på halvannet år, er det konseptene som varsler retningen om bilens fremtid.

Publisert Sist oppdatert

IAA-utstillingen i München er ikke helt som bilutstillinger en gang var.

De er ikke lenger det selvsagte stedet for nye lanseringer, dét skjer like gjerne på digitale arrangementer hvor man ikke forstyrres av hva de andre har på beddingen. Dessuten er deltakerkostnadene så stive at mange har valgt å holde seg hjemme.

De som er her viser gjerne konsepter – mer eller mindre realistiske skisser av bilene som kommer. I mange tilfeller er konseptene så finpusset at de er nær produksjon, i andre tilfeller er de testballonger som sprekker før de får høyde.

München-utstillingen har en håndfull spennende konsepter – som alle peker i samme hovedretning: Elektrisitet, sammenkobling og bærekraft.

BÆREKRAFT-LØFTE: BMW-sjef Oliver Zipse med konseptet BMW i Vision Circular.

Hvis du lurer på om bilindustrien egentlig mener elbil på alvor, så kan du slutte å lure. Den mener alvor. Fremtidens biler blir elektriske. Spørsmålet er hvor fort det er mulig å dreie kursen på så store tankskip som verdens største bilprodusenter faktisk er. Overgangen til batteridrevne biler skal for noen skje med en idé om hvordan man håndterer en arbeidsstokk som er 30 ganger større enn Equinors. Volkswagen har 650.000 ansatte, Daimler (Mercedes) har 300.000, BMW har 120.000, Equinor har 21.000.

Og skiftet skal også skje med en tanke eller to om hvordan man pleier vaner og preferanser hos kundene de allerede har et forhold til.

Kort sagt: Det er ingen retur på denne reisen, den går én vei.

NESTE MERCEDES? Hvis du synes det er for mange knapper i dagens Mercedes, kan du glede deg over at selskapets viser konseptet hvor håndbevegelser og tale styrer det meste. Her er konseptet Avatar – over satt sammen i en komplett bil, under som formskisse.
EQG: Joda, det kommer en elektrisk Geländewagen. Og Mercedes hadde sjølironi nok til å pakke introduksjonen inn i en science fiction-fortelling som var 1980-tallet verdig.

Valget er tatt

Elektrifisering er da heller ikke hovedbudskap for noen av produsentene som er på plass i München. Den er for lengst tatt for gitt.

– De strategiske valgene ligger allerede bak oss. Nå er det bare snakk om tempo på innføringen. På mange vis føler jeg vi har gjort 10 års arbeid i løpet av de siste 24 månedene, for det er ingen liten jobb å endre avtrykket til en hel industri. Men vi skal sørge for at det ikke finnes en eneste grunn for ikke å velge en elektrisk bil, sier Ola Källenius, den svenske toppsjefen i Mercedes.

Stikkordene videre er bærekraft og mobilitetsløsninger som sklir sømløst inn i det teknologiske universet som former hverdagen hos stadig flere av oss.

Mobil-bil

Om bilen har ratt eller dashbord er ganske uklart, men du kan være ganske sikker på at mobiltelefonen din er avgjørende for at bilen faktisk ruller dit den skal. Løftene om karbonnøytralitet gjelder ikke bare for produsenten selv, men for hele kjeden av underleverandører.

BMW er et godt eksempel. Hovedbudskapet i München kom i konseptet Circular, en bil som ganske sikkert aldri blir realisert slik den ble vist på utstillingen. Viktigere: Rubb og stubb av denne småbilen består av resirkulerte og fornybare materialer.

«Bærekraft og luksus går hånd i hånd», heter det fra BMW.

Blant andre BMW-konsepter er også en hydrogen-drevet iX5 som kommer stadig nærmere butikkene.

Offensiv

Den sørkoreanske utfordreren Hyundai er tydeligere og mer offensiv på hydrogen – og kom til München med løfter om to nye hydrogenmodeller innen 2025, deriblant en ny generasjon med kraftig oppgradering av deres Nexo.

Koreanerne er samtidig iferd med å forlate konseptstadiet på det som kan bli den helt store bilopplevelsen i 2022, Hyundais Ioniq 6.

I München er det en justert konseptmodell som vises, neste år skal den komme i produksjonsutgave. Spenningen er knyttet til hvor mye av konseptet Hyundai tør holde fast ved. Bilen ser ut som en million, vil koste betydelig mindre, men den kan bli gjenstand for så mye realitetsorientering at moroa går tapt.

I den samme Ioniq-serien ser vi forøvrig bare silhuetten av et konsept som lanseres i form av en stor SUV senere i år.

Og ikke minst deres Robotaxi, som allerede i 2023 skal kunne frakte passasjerer førerløst, der lovverket tillater det.

VENT TIL NESTE ÅR: Her er designstatus for Prophecy-konseptet, som i 2022 lanseres i produksjonsutgave under navnet Ioniq 6.
KOREANSKE TANKER: Ioniq 6 (t.h.) og den selvkjørende Robotaxi.

Utrulling

Storprodusentene Mercedes og Volkswagen er begge i en fase hvor grunntankene er tenkt ferdig om grunnkonsept: EQ og ID rulles nå ut i ganske imponerende bredde.

Som den europeiske bilindustriens største aktør gjør Volkswagen naturlig nok det største økonomiske løftet. Industrielt hviler det på funksjonaliteten til den såkalte MEB-plattformen, som er nøkkelen til kostnadseffektiv produksjon av elektriske biler i alle størrelser – ikke bare for VW, men også Audi, Skoda og Seat/Cupra.

I München viste VW prinsippene for hvordan en småbil for bykjøring kan lages på den plattformen, med konseptet ID.Life – eller ID.2, om du vil.

BYBILEN: VW viste frem ID.Life, men fortsatt i en veldig tidlig konseptversjon. Bilen skal komme i 2025.

Ingenting Volkswagen hittil har presentert er tydeligere knyttet til den digitale, påkoblede hverdagen som mobiltelefonen er en evig påminnelse om. For ID.Life kan mobilen fort representere både ladenøkkel og kartløsning, om vi skal tro konseptskissene fra München.

Samtidig minnet Volkswagen om at den elektriske folkevognbussen, ID.Buzz, kommer neste år – produsert på nøyaktig samme MEB-plattform som den lille bybilen. Det er ekstremsportutgaven av stordriftsfordeler.

Kinesisk krydder

Franske Renault har med sin bestselger Zoe mer elbil-erfaring enn de fleste. Elektriske Renaulter har allerede 10 milliarder km på Europas veier. Likevel har de brukt flere år på å definere hvor veien går videre.

– Nå er vi ferdig med strategien, nå kommer produktene, sier Renault-toppen Luca de Meo, mens han drar duken av deres nye Megane E-Tech – og lover en portefølje på 14 elektriske biler innen 2025.

Som utstillingskrydder er en håndfull kinesiske produsenter, med mer eller mindre innovative løsninger. Merker som NIO, Xpeng og BYD var ikke i München.

Tyskerne selv sørget likevel for at det er trangt i utstillingsporten.

Den store mengden utstillere har ikke noe som ruller, men noe som henger på veggen: Ladebokser og hurtigladerløsninger. I Norge er det rop om krise med et snaut dusin ulike løsninger. I Tyskland er det over 600 forskjellige ladeoperatører. Og, nei, de har ennå verken konsept eller løsning for å kommunisere sømløst med hverandre.

KINESISK MUR: Great Wall Motor gjør et nytt forsøk i det globale markedet, etter at fremstøtene i budsjettklassen fikk en lunken mottakelse. Merket Ora Cat har mindre biler for et yngre publikum, mens Wey sikter mot premiumsegmentet. Begge merkene kommer i salg i 2022. Norge kan bli et av testmarkedene, men endelig beslutning er ikke tatt.