Det krever ikke omfattende forkunnskaper for å gjenkjenne deler av stamtavlen til det du ser på disse bildene, men Saaben er likevel den eneste i sitt slag.
Nordmannen Per Ekstrøm ferdigstilte bilen i 1997, i anledning Saabs 50-årsjubileum, etter å ha brukt anslagsvis 3–4000 timer på prosjektet.
Modellen fikk navnet «EX» og ble laget med fulle velsignelser og en rekke håndsrekninger fra Saab sentralt.
Samtlige av bilens komponenter er originale Saab-deler, i mer eller mindre modifisert tilstand.
● Rammen er hentet fra en Saab 9000 CC (1987-modell).
● Mesteparten av karosseriet er fra en 2.-generasjons 900. Her er taket senket med 7 centimeter.
● Vinduer og deler av hekken er hentet fra en 900 cabriolet.
● Hjulbuene er fra en 9000 CS.
Bilen har 154.000 kilometer på telleren og ble sist EU-godkjent i juli i år.
Saab-entusiaster og andre interesserte kan ha fått et glimt av den hos Leif Gjestrum Larsen i Larvik, der den sto i fem år, opplyser det internasjonale auksjonshuset Bonhams – som forestår salget.
Auksjonen blir avsluttet førstkommende søndag, og Bonhams antyder en pris på mellom 60.000 og 90.000 euro, altså et sted mellom cirka 700.000 og 1.000.000 norske kroner.