DET GÅR IKKE TRILL RUNDT FOR ALLE: Folk er generelt flinke i rundkjøringer, men det er enkelte situasjoner mange synes er kompliserte, forteller seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF Marianne Søhagen.
DET GÅR IKKE TRILL RUNDT FOR ALLE: Folk er generelt flinke i rundkjøringer, men det er enkelte situasjoner mange synes er kompliserte, forteller seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF Marianne Søhagen.

Ny undersøkelse:

Unge sjåfører er usikre i rundkjøringer

Mange unge bilister er usikre både på hvilken fil de skal velge i en rundkjøring – og på vikeplikten. Det viser en fersk undersøkelse fra Gjensidige.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er overrasket over at det er bilistene under 40 år som er mest usikre, sier kommunikasjonssjef Christian Haraldsen i Gjensidige til Motor.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OVERRASKET:</span> Christian Haraldsen, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
OVERRASKET: Christian Haraldsen, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Ipsos, viser at det blant de yngre er 20 prosent som er usikre på hvor de skal plassere seg i rundkjøringen.

15 prosent er usikre på vikeplikten.

Blant de over 40 år er svært få som er usikre på vikeplikt, og markert færre som er usikre på valg av fil.

Overrasket

Seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF, Marianne Søhagen, er også overrasket over tallene fra undersøkelsen, særlig med tanke på vikeplikt.

– Det er vikepliktskilt inn i alle rundkjøringer. Hvis ikke det er skilt, er det vanlige trafikkregler som gjelder. Da er det, som i et vanlig kryss, høyreregelen som gjelder, sier Søhagen.

Antallet rundkjøringer i Norge har de siste tiårene økt fra rundt 50 på midten av 80-tallet til flere tusen i dag.

Det betyr at godt voksne bilister ikke har fått noen særlig opplæring i rundkjøring.

– Da jeg tok lappen i Kristiansand, måtte vi reise et stykke for å finne en rundkjøring vi kunne øve i, minnes Christian Haraldsen.

Trafikksikkert

Det er rundt elleve ulykker i rundkjøringer hver dag i Norge.

Det er få sammenlignet med antallet ulykker i kryss, som det i snitt skjer 82 av daglig.

Man kan dermed konkludere med at rundkjøringer er mer trafikksikre enn kryss.

Men: Rundkjøringene er gjenstand for langt mer diskusjon. Og irritasjon.

Ifølge Gjensidiges undersøkelse irriterer 30 prosent av bilistene seg over folk som velger feil fil i en rundkjøring, og enda flere irriterer seg over det de mener er feil eller manglende bruk av blinklys.

68 prosent av bilistene i Norge irriterer seg over manglende bruk av blinklys generelt.

Mye bra kjøring

Marianne Søhagen i NAF mener ut fra det hun observerer av kjøring i rundkjøringer, at folk generelt er flinke, både med valg av fil og til å gi tegn.

– Gode hovedregler er å sette ned farten eller stoppe, orientere seg om valg av fil, blinke til høyre når du skal til høyre, blinke seg ut når du skal rett fram, og blinke til venstre dersom du skal kjøre til venstre og forbi flere avkjørsler, og deretter blinke deg ut.

Søhagen opplever at det som kan være komplisert for noen i rundkjøringer, er store rundkjøringer hvor du må bytte felt mens du er inne i rundkjøringen – og lukevalg.

– Lukevalg handler om når du velger å kjøre inn i rundkjøringen. Vi ønsker jo en bra trafikkflyt, samtidig som man skal ta hensyn til at de som er inne i rundkjøringen, skal slippe å bremse.