Ideen er slett ikke ny, verken i bilverdenen som sådan eller for produsenten ZF. Men nå er dette på et nivå der selskapet tør å gå offensivt ut.
Denne uken fikk en gruppe journalister, deriblant fra Automotive News, prøve teknikken.
Målet er å oppnå PR. ZF håper at store bilprodusenter skal omfavne patentet og implementere det i sine modeller, når løsningen er helt klar om anslagsvis to og et halvt år.
EasyTurn skal kunne redusere svingradiusen til under sju meter, mot normalt drøyt ti – selvsagt med store forskjeller fra bil til bil.
Er modellen i tillegg utstyrt med bakhjulsstyring, kan du trekke fra enda en meter.
Dessverre er ikke dette en løsning for bilene som kanskje trenger det mest, i hvert fall ikke i første omgang. Ifølge ZF vil teknikken passe best i små modeller, fortrinnsvis elbiler med bakhjulsdrift. Dette skyldes naturligvis et behov for nok plass rundt hjulet.