NOK ER NOK: Ikke mer priskrig i Kina for BMW-sjefen Oliver Zipse.

Nå hever de prisene:

Tyske luksusmerker rømmer fra priskrigen

BMW, Audi og Mercedes heiser det hvite flagget i priskrigen som herjer i det kinesiske bilmarkedet. BMW-ene ble inntil 75.000 kroner dyrere over natta.

Publisert Sist oppdatert

BMW var det første merket som varslet at de ville skru opp prisene, og det kom straks beskjed om at konkurrentene høyst sannsynlig vil følge etter.

Priskrigen i verdens største bilmarked har vært ekstremt kostbar for mange produsenter.

BMW hevet prisene på sine biler i Kina med mellom 45.000 og 75.000 kroner, ifølge en forhandler i Beijing, skriver CNEVpost.

500.000 færre

BMW kjørte med heftige rabatter på både i3 og i5 i juni. Blant annet ble i3 (en kinesisk versjon som likner en elektrisk 3-serie, mer enn den i3-småbilen vi kjenner fra Norge) solgt med rabatt på over 250.000 kroner. 

Nå selges den rimeligste i3-versjonen for vel 500.000 kroner, i følge den offisielle nettsiden til BMW Kina.

Nettstedet Securities Times siterer bransjefolk som anslår at prisøkningen vil koste BMW, Audi og Mercedes et tapt volum i 2024 på 500.000 biler.

Heftige tap

Det hører med til historien at priskrigen ikke har gitt dem økt volum, men kostnadene har likevel vært enorme.

CNEVpost siterer en kilde hos en Mercedes-forhandler som anslår at merket taper over 100.000 kroner på hver eneste C-klasse de selger til de rabattene har versert.

Mercedes sentralt har ikke kommentert prispolitikken, mens Audi allerede har begynt å justere prisene på Q5L, A6L og A4L (L indikerer at det er en versjon med lang akselavstand, som premiummerkene selger i Kina).