Det tyske selskapet ZF, som sist fikk oppmerksomhet for sitt patent for ekstremt liten svingradius, har lansert en ny elmotor uten magneter.
Slike motorer er laget før, men ZF er ikke redde for å bruke store ord –selskapet fastslår enkelt og greit at ingen av konkurrentene deres er i nærheten av samme nivå.
Visstnok skal motoren yte minst like bra som eksisterende elbilmotorer, men være opp til 15 prosent mer energieffektiv.
Motoren tar rett og slett mindre plass. Og fraværet av magneter gjør at det ikke er behov for sjeldne jordarter.
Sjeldne jordarter er som kjent ikke nødvendigvis spesielt sjeldne, men utvinnelsesprosessen er krevende og kostbar. ZF mener at selskapets oppfinnelse derfor kan redusere CO2-avtrykket for elbilmotorer med hele 50 prosent.
Dessuten vil nok mange bilprodusenter sette pris på forutsigbarhet i tilgang på råvarer. For eksempel utvinnes jordartene dysprosium, terbium og neodym, som alle brukes til å lage kraftige magneter, i hovedsak i Kina.