NYE TIDER: Det er ikke mange årene siden Toyota var uinteresserte i helelektriske biler. Nå vil Piotr Pawlak, sjef for Toyota i Norge, helst ikke selge noe annet.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Vil bli størst igjen:
Toyota: –Vi har lært av bZ4X-krisen
Toyota endte 2024 med å bli tredje største personbilmerke i Norge. Med nye elbilmodeller på gang, sikter de høyere. Og hybridbiler vil de svært gjerne slippe å selge.
– 2024 ble bedre enn forventet, og det tok seg skikkelig opp i andre halvår, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, under et pressemøte på hovedkontoret i Drammen.
Han forteller at de hadde satt seg som mål å selge cirka 15.000 biler i 2024, og endte på 17.383. Tallene gjelder både personbiler og nyttetransport.
I personbilsektoren havnet de på tredjeplass, rundt 300 biler bak Volkswagen, med 13.678 enheter. Pawlak sier noe av grunnen til at de ikke kom foran tyskerne, var at de gikk tom for biler mot slutten av året.
Bestselgende merke ble for øvrig Tesla med 24.259 biler.
44 prosent av de nye bilene som Toyota leverte, var elektriske, hvilket vil si én eneste modell, bZ4X.
Det skal bli veldig annerledes i årene som kommer.
I år slår nye EU-regler inn, som gjør at det settes CO2-krav til bilprodusentene. Kravet senkes fra 122 gram CO2 i snitt fra hele flåten som selges, til 93 gram.
Annonse
Ny dynamikk
Toyota er ikke av merkene som ligger lengst unna kravet, men de må selge mer elektrisk for å ikke gå på en skikkelig botsmell fra EU.
Det skaper en helt ny dynamikk for Toyotas salg i Europa.
– Norge skal hjelpe de andre markedene, sier Pawlak.
I dette ligger det flere elementer. Den norske avdelingen skal både lære opp de andre markedene, og samtidig pushe ut så mange elbiler som mulig i Norge.
Med en elbilandel som er forventet å gå godt over 90 prosent i 2025, er det norske markedet betydelig for den europeiske elbilandelen. Og veksten i Norge skal få flere bein å stå på enn bZ4X.
Senere i år kommer B-segment SUV-en Urban Cruiser. Og i mars skal Toyota presentere en rekke nye elbilmodeller, som de foreløpig er ganske hemmelighetsfulle om.
Erstatte fossil
Men det er liten tvil om at de skal erstatte dagens fossile og hybride Toyota-modeller.
– Det er 100 prosent elektrisk fokus i Norge. Vi bryr oss ikke lengre om hvor mange hybrider vi selger her. De kan selges andre steder, hvor det er mulig å tjene penger på dem.
Det betyr rett og slett at Pawlak helst vil unngå å selge noe annet enn elbiler. Minst 80 prosent av Toyotaene som leveres i Norge i 2025, skal være elektriske.
Dette gjør blant annet at Toyota i Norge har stengt for bestillinger av personbilutgaven av den nye Land Cruiser for en periode, kvoten er fylt opp. Og Pawlak sier rett ut at de egentlig ikke ønsker å selge noen Rav4. Modellen trekker opp CO2-snittet, og det er dårlige marginer på slike biler i Norge.
Gjennom året vil den norske importøren hele tiden regne på hvordan de ligger an med salget kontra utslippskravene, og justere tilbudet etter det.
– Det er uansett svært få privatpersoner som er ute etter noe annet enn elbiler nå. Stort sett er hybridene vi selger til utleiefirmaer.
Annonse
«Norske» biler
Da Toyota kom med bZ4X i 2022, fikk bilen mye pepper blant annet grunnet rekkevidde og generelt skuffende elbilegenskaper. Det skal de ha tatt lærdom av, ifølge Pawlak.
– Vi har lært av bZ4X-krisen, sier han og garanterer at de kommende modellene skal være med forvarming av batteri, god ruteplanlegger og generelt elbilteknologi som er forventet i dagens marked.
– De nye bilene skal passe til norsk bruk når det gjelder lading, og de skal være tilgjengelig med firehjuldrift.
Pawlak har så stor tro på merkets elbilsatsing at han forventer noe som ikke har skjedd med Toyota på en stund, de skal bli størst.
– Vi skal bli det mestselgende merket i 2026 i Norge. Vi rekker det ikke i 2025, de nye bilmodellene kommer for sent på året. Husk at vi nå har hatt en god markedsandel med én elbilmodell, med de nye er det «sky is the limit».