HØNA OG EGGET: Det er verken særlig mange fyllestasjoner eller bilmodeller å velge mellom skulle man ønske å gå for en hydrogenbil.

Magre salgstall:

Nesten ingen kjøper hydrogen­biler

Salgstallene til Toyotas hydrogenbil, Mirai, viser at det nærmest er null interesse for slike biler, over hele verden.

Publisert

Toyota har i mange år vært den mest ivrige bilprodusenten når det gjelder hydrogenbiler. 

Som en av svært få produsenter har de hatt en personbil med brenselcelle-teknologi i sortimentet. Biltypen fikk ny oppmerksomhet, og relevans, i Norge tidligere i år da kollektivfeltene ble stengt for alle personbiler, bortsett fra dem som går på hydrogen, rundt Oslo.

Synker kraftig

Nå viser det seg at svært få, både i Norge og ellers i verden, er videre interessert i biler av denne typen.

Insideevs har sett på de globale salgstallene, og de er magre: 

Toyota solgte kun 134 hydrogendrevne biler globalt i november. Det er 8,2 prosent mindre enn samme måned i fjor.

Og ser man på tallene for 2024 til og med november, er det heller ikke særlig bra. I perioden ble det solgt 1702 hydrogenbiler på verdensbasis, en nedgang på 54 prosent sammenlignet med i fjor.

Dermed ser det ut til at hydrogenbilsalget til Toyota blir det svakeste produsenten har hatt siden 2017. I 2023 solgte de totalt 4023 hydrogenbiler.

Har ikke gitt opp

I Norge er det faktisk en kraftig prosentvis vekst, men det er fortsatt mikrotall. Så langt i år er det registrert ni nye Mirai, mot to i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Samtidig har ikke Toyota gitt opp drømmen om et hydrogenbiler. For et par måneder siden gikk de ut sammen med BMW og sa at de i kompaniskap skal utvikle neste generasjons hydrogenbil, hvor målet er å «realisere hydrogensamfunnet».

Også andre bilprodusenter, som Renault og Hyundai, har vist fram konseptbiler med hydrogenteknologi.