HØY ELBILANDEL: I januar sto elbilene for 96 prosent av de nybilregistreringene.
Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
God start på nybilsalget:
VW og Toyota på topp i januar
Januar er ofte en litt snodig måned for nybilregistreringene, gjerne påvirket av avgiftsendringer. I år er det et nytt EU-krav som setter standarden.
– Årene 2023 og 2024 endte med et nybilsalg langt under normalen, og januar i de to årene hadde også svært lave registreringstall. Med over 9300 nye personbiler nå i årets første måned, er vi omtrent på nivå med det vi var vant til før nybilsalget falt kraftig, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), i en pressemelding.
Det ble registrert 9343 personbiler i årets første måned, 82 prosent over januar i fjor.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Volkswagen øverst
Flest biler var det fra Volkswagen, med 1899, foran Toyota med 1354, fulgt av Tesla med 689.
Det som er verdt å merke seg, er at 2025 er startskuddet for nye utslippskrav i EU.
Det gjør at det blir viktigere enn noensinne for bilprodusenter som selger både elbiler og fossilbiler å få ut så mange elbiler som mulig.
Beregninger viser at totalen for alt salg i Europa bør ha et innslag på minst 20 prosent elbiler, for at bilselskapene skal unngå å gå over de nye kravene, som vil gi svært høye bøter.
Norge regnes inn i totalen for Europa, og blant annet Toyota i Norge har fått klare instrukser om å ikke selge noen annet enn elbiler.
På OFVs liste for desember 2024 leverte Toyota 1185 biler, med elbilen bZ4X som den sjette mest registrerte bilen med 106 eksemplarer. De fem foran fra Toyota var alle med forbrenningsmotor.
Store variasjoner
I januar var tallet 1354 biler, hvor bZ4x sto for 88 prosent.
Motor har spurt Toyota i Norge om de holdt igjen biler i desember, de svarer med å referere til en pressemelding der det blant annet står:
– I et makrolandskap med høye renter og økte priser er dette sterke resultater. Rundt nyttår mottok vi mange biler som skulle leveres til våre norske kunder. Forhandlerne våre har følgelig gjort en eksepsjonell jobb med å levere bilene raskt på tvers av landet, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Elbilandelen for alle bilmodellene i januar 2025 var 96 prosent, mot 92 prosent i januar 2024 – og 89 prosent for hele 2024.
De tre mest populære bilmodellene i januar ble Toyota bZ4x med 1188 biler. På andre plass var Volkswagen ID.4 med 830, fulgt av Nissan Ariya med 544 biler.
De siste årenes storselger, Tesla Model Y, havnet på sjetteplass med 361 biler. Her ble nettopp en oppgradert modell vist fram, som har ventet levering til våren.
Selv om den nye Model Y er betydelig dyrere enn dagens modell, så kan dette være med på å påvirke interessen rundt den utgående Model Y.
At biler med forbrenningsmotor er på vei ut av det norske markedet, blir tydelig når man studerer listen: Man må helt ned til 34. plass på modellstatistikken for å finne den første. Det er Toyota Yaris Cross, med 58 biler i januar.
Les alle Motors biltester: