GOD BUTIKK: Tesla har i 15 år tjent penger på å selge utslippskvoter til andre bilprodusenter.

Nye utslippskrav: 

Tesla håver inn på at andre ikke klarer CO2-kravene

Med nye utslippskrav i EU fra 2025, må flere store bilprodusenter ty til Tesla for å unngå høye bøter.

Publisert

Stellantis, Toyota, Ford, Subaru og Mazda planlegger å slå sammen sine utslipp med Teslas, for å unngå milliardbøter, ifølge dokumenter publisert av Europakommisjonen 6. januar, melder Automotive News.

I år slår lavere grenseverdier for CO2-utslipp inn i EU, med massive bøter for dem som ikke klarer kravene.

Har du lest disse sakene fra Motor?

20 prosent elbiler

Når ikke bilprodusenten målet, resulterer det i en bot på 95 euro per gram CO2 over grensen per kjøretøy.

EUs CO2-utslippsmål for 2025 er omtrent 15 prosent lavere enn nivåene som har stått siden 2021, det gjør at bil­produsentene må selge minst 20 prosent helelektriske kjøretøy. Dette skjer samtidig med at elbilmarkedet har stagnert i Europa og er på mindre enn 14 prosent av totalmarkedet.

En talsperson for Stellantis sier til Automotive News at de er forpliktet til å redusere sine CO2-utslipp, og at deltakelse i Tesla-poolen «vil bidra til å møte våre europeiske utslippsmål for 2025, samtidig som vi optimaliserer våre ressurser.»

Måten dette foregår på er, at Tesla selger såkalte utslippskreditter.

Tesla selger som kjent kun elbiler, og har med det rom for å «fylle» på med CO2 i sitt klimaregnskap. 

Dette har i mange år vært en stor inntektskilde for den amerikanske bilprodusenten. 

Mange milliarder

I starten av 2024 meldte Carbon Credits at Tesla genererte 1,79 milliarder dollar, tilsvarende 20 milliarder norske kroner, fra salg av karbonkreditter i 2023, og at de totalt har tjent inn nær 100 milliarder kroner på dette siden 2009.

Bransjeeksperter har estimert at salget av én elbil kan kompensere for utslippene fra tre til fire rene bensin- eller dieselbiler.

Volkswagens salgssjef Martin Sander sa nylig til Automotive News Europe at Europas største bilprodusent var «i en god posisjon» til å nå CO2-målet på grunn av sin voksende portefølje av elbiler og ladehybrider. 

Han la til at for å unngå bøter må rundt en fjerdedel av VWs europeiske salg i år være elbiler.

Andre bilprodusenter, inkludert Stellantis, har sagt at de er villige til å kutte i produksjonen av modeller med forbrenningsmotor, for å sikre at de selger nok elbiler. 

BMWs administrerende direktør Oliver Zipse sa 6. november at BMW var klar til å nå sine mål.