SKARPERE: BMW iX2 er skarpere i kantene enn iX1, den er også litt lengre.

Test: BMW iX2 xDrive30

Gøyal BMW med begrensninger

BMW iX2 er den frekkere utseende broren til iX1. Den er både mer og mindre praktisk, og veldig fin å kjøre.

Publisert Sist oppdatert

BMW iX2 xDrive30

  • Pris: 498.670 (ekskl. omkostninger).
  • Pris testbil: 774.742 (ekskl. omkostninger).
  • Drivlinje: 64,8 kWt, batterielektrisk motor. 313 hk./494 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 448 km/16,3 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 130 kW.
  • 0–100/toppfart: 5,6 sek./180 km/t.
  • Dekkdimensjon: 245/40-20
  • Vekt/nyttelast: 2020/510 kg
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 525 liter/1200/75 kg.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 455/210 (inkl. speil)/156/17.
  • Konkurrenter: Audi Q4 e-tron, BMW iX1, Mercedes EQA, Volvo EX40

iX2 tar i bruk et velkjent BMW-triks, et som vi har sett siden X6 kom valsende inn i den større SUV-klassen for mer enn 15 år siden. 

En coupeifisering av en eksisterende modell. 

Siden den gang har det skjedd med en rekke av de andre SUV-ene, i tillegg til person­bilene. Noe som gjør at BMWs modell­portefølje er usedvanlig innholdsrik.

BMW iX2

73 poeng

Høy opplevd kvalitet, med velprøvde BMW-løsninger som ikke pleier å by på problemer. Har langt mer karakter enn broren iX1, men om det er pent er et åpent spørsmål. Rekkevidden er i minste laget, og kan være en utfordring når det blir kaldt. Svært god å kjøre.

Komfort 6/10

Kort akselavstand og ganske stivt oppsett borger ikke for prima komfort. Skjermen i midten er ganske liten og er plassert litt langt unna, også noe knotete oppsett. Har ikke iDrive-hjulet på midtkonsollen. En del hjulstøy, og begrenset plass i baksetet. God bagasjeplass, gode seter.

Design 6/10

Raffere enn iX1, ikke like bokspreget. Samtidig ikke et utseende som hører hjemme i et galleri. Kort akselavstand og store overheng, trenger store hjul. Ålreit innvendig, men preget av at den deler utgangspunkt med fossile versjoner. Grafikk og fargevalg på skjermene er litt for glorete.

Kjøreegenskaper 9/10

Morsom bil, som har null problem med å håndtere 313 hestekrefter. Oppfører seg som en lavere kompaktbil i svinger. Føles stabil og forutsigbar. Effekten er ikke voldsom i til å være i en elbil, men iX2 går aldri tom for krefter.

Miljø og forbruk 6/10

Ikke den beste av rekkevidder. Oppgitt til 448 kilometer, men noe kortere i virkeligheten. Forbruket forholdsvis høyt til å være en såpass liten bil. Kan nok bli litt snaut når det er kaldt. Ladefart på det jevne, men ikke så verst ladetid grunnet forholdvis lite batteri.

Utstyr 8/10

En grunnversjon og tre pakker: Charged, Charged Plus og Fully Charged. For øyeblikket kampanjepriser, og uansett en ganske rikholdig standardutstyrsliste. Kan i tillegg leveres med to ulike «M Sportspakker», som koster en god del ekstra.

Praktisk 7/10

Større bagasjeromsvolum enn iX1 opp til vinduene, 525 liter, som er veldig bra i klassen. Tredelt bakseterygg gir god fleksibilitet. Ingen frunk. 75 kilos taklast og drar 1,2 tonn på henger. Nyttelast på 510 kilo. Noe lav takhøyde i baksetet.

Pris 6/10

Prisen er i høyeste laget, ikke minst hvis man går for de mest omfangsrike utstyrspakkene. Rundt 100.000 korner over den langt større Tesla Model Y. iX2 gir en premiumopplevelse, men det koster kanskje mer enn det smaker?

Driftskostnader 8/10

Man kan bestille ulike servicepakker. De mest omfattende inkluderer så å si alt bortsett fra dekk, koster 35.557 for fire år og ubegrenset med kilometer, 43.307 for seks år og ubegrenset med kilometer. Det har generelt vært lite problemer med elbiler fra BMW.

Sikkerhet 9/10

Bensinversjonen fikk fem stjerner i Euro NCAP i 2024. Spesielt bra på beskyttelse av barn (88 %) og sikkerhetsassistenter (92%). Det betyr at assistentene er vurdert som en av de aller beste.

Annenhåndsverdi 8/10

BMW-er er jevnt over en etterspurt bruktbil. iX2 er en fersk modell, men alt tyder på at den også holder seg godt i verdi. Andre merkers stadige priskutt gjør at elbilmarkedet generelt er usikkert når det gjelder andrehåndsverdi.

Ikke så traust

iX2 er naturligvis den sporty-utseende broren til iX1. Merkets minste SUV og elbil. Det er det helt klart plass til, for BMW iX1 er en bil som ser traust ut. En boks av en kompakt-SUV som ikke gir få utslag på følelsesregisteret. iX2 er ikke nødvendigvis så veldig vakker, men den gir i hvert fall øynene noe mer å jobbe med.

I tillegg er det ikke bare en variant med coupé-tak, den er litt lengre, noe som gjør at bagasjeplassen opp til vindushøyde er bedre enn i den streite broren. 525 liter er 35 mer enn i iX1. Mer praktisk hvis man ikke trenger å stable i høyden, med andre ord.

Systemytelsen er den samme, 313 hestekrefter, og vekten er så å si lik, litt over to tonn. Det gir en ganske sprek elbil, null til hundre tar 5,6 sekunder. Samtidig skal man ha i bakhodet at slike sifre ville betydd at det var en M-bil den gangen fossilbilene regjerte.

Litt dyrere

iX2 er litt lavere, fem centimeter. Prismessig ligger iX2 cirka 10.000 kroner over iX1.

Så iX2 er valget hvis man ønsker en bil som skiller seg en smule ut. Det er også en bil hvis man vil ha det gøy bak rattet. Som en BMW tradisjonelt skal være. Bilen føles lettbeint og våkner skikkelig opp i svinger. Styringen er direkte og iX2 er definitivt en sporty bil.

Bla i karusellen under for å se flere bilder:

SKRÅTAK: Det er særlig bak BMW iX2 skiller seg fra iX1.
NOE LENGRE: BMW iX2 har fått noen centimeter ekstra i hekken. Lakkfargen «Frozen Pure Grey metallic» koster 24.400 kroner ekstra.
SKILLER SEG: Også en del av designdetaljene i fronten gjør at iX2 ikke bare er en iX1 med coupétak.
BLI LYS: BMWs klassiske grill har fått en lysramme på iX2.

Det går en smule på bekostning av komforten, i form av et ganske stivt understell, i tillegg gjør den korte akselavstanden at bilen kan sprette over ujevnt underlag. Samtidig kjenner man veien, og den er klart morsommere å kjøre enn de fleste andre elbilene på veien i dag. En frisk kompaktbil.

Innvendig er det god kvalitetsfølelse. Men grafikken på førerdisplayet er, som i andre av dagens BMW-er, vrien å lese. Den visuelle logikken stemmer ikke helt, det reddes inn av at bilen har head-up-display, slik at den viktigste informasjonen vises på vinduet.

Sitter godt

Multimediaskjermen er ikke av de største og er plassert litt langt unna. Det blir et poeng når iX2 ikke har det tradisjonelle hjulet på midtkonsollen til å styre valgene på skjermen. Menyen bruker app-design og framstår som ganske knotete.

Samtidig pluss i margen for at man kan skru av fartsvarslingen med en knapp på rattet.

Setene i testbilen er sportslige, og man sitter godt, uten at man føler seg klemt på plass. Sikten ut er dog litt begrenset, vinduene føles små, og a-stolpen spiser mye utsyn.

Baksetene passer for to, og takformen gjør at det er ikke plass til en dusk på lua. Bilens størrelse, og at den deler utgangpunkt med en fossilbil, gjør at plassen bak passer best til folk som ikke er ferdig utvokst.

Bra bagasjeplass

Mens bagasjeromsplassen altså er god, og bedre enn de fleste andre bilene i segmentet. Bakseteryggen kan deles i tre, og for dem med hengerbehov kan den dra 1200 kilo, taklasten er 75 kilo.

SPORTSPAKKE: Testbilen har M Sportspakke til 36.200 kroner som blant annet byr på skinnratt, sportsseter og oppgradert instrumentpanel.
KORT: Det er begrenset med beinplass, takhøyden er heller ikke all verden. Setet i midten bak er ikke komfortabelt på langtur.
PLASS: I sitt segment er dette bra med bagasjeplass.
ROMSLIG: Når seteryggene er lagt ned er det plass til 1400 liter.
M-SPORT: M-sportpakkene inkluderer sportslige effekter innvendig så vel som utvendig. Sportssetene er svært gode å sitte i, og har forlengbare sitteputer.

Rekkevidden er oppgitt til 448 kilometer, mens bilen selv mente 400 kilometer var realistisk. Det er litt i underkant, særlig når kulda kommer og spiser av rekkevidden. Ved godt og blandet kjøring havnet vi noe over oppgitt forbruk, som er 1,63 kWt per mil.

Ladefarten er grei, men heller ikke mer. Maks er 130 kilowatt. Vi så det helt i starten av ladeøkta, med lite kapasitet på batteriet, så dalte farten til litt under 100 kilowatt da 50 prosent ble passert. Ladetiden er likevel ikke avskrekkende, fordi batteriet ikke er så stort, 64,8 kWt.

Koster å være kar

Så var det prisen. Testbilen er svært velutstyrt og koster intet mindre enn 774.742 kroner. Importøren har satt sammen pakker siden denne bilen ble bygget, og sier at man får en godt utstyrt bil til 570.000 kroner. 

Det er omtrent som de naturlige konkurrentene Audi Q4 e-tron, Mercedes EQA og Volvo EX40. Alle disse modellene er såkalte premiumbiler, som rett og slett er ganske dyre. Og kan bli veldig dyre når man går seg litt vill i utstyrtlista.

Som det «alltid» har vært, må man betale ekstra for en BMW, slik at iX2 i liten grad kan kalles et «godt kjøp» hvis man kjører en prissammenligning med andre bilmodeller. Samtidig er iX2 så definitivt et av de morsommere kjøpene hvis man er i markedet for en kompakt-SUV.