– Vi tror helt sikkert at markedet vil komme seg igjen. Det er mer et spørsmål om hvor raskt det skjer. Vi vil ikke bruke flere milliarder på å utvide fabrikken uten at signalene er helt klare om at dette også etterspørres av markedet, sier fabrikkdirektør André Thierig til avisen.
Anlegget ved Berlin bygger Model Y for det europeiske markedet.
– Vi kan tråkke på gassen når vi merker at vi trenger det. Vi produserer fortsatt fem dager i uken, i tre skift, og kan når som helst øke produksjonen igjen.
Elbilmarkedet har bremset opp i Europa og Tyskland. I løpet av de første seks månedene av dette året var antallet nyregistreringer i Tyskland i elbilsegmentet 184.125, hvorav 21.249 var Tesla. I samme periode i fjor så det bedre ut: Da ble 220.244 elbiler registrert, 36.384 var Tesla.
Annonse
Ventet betydelig vekst
Samme tendens er det for merket i Norge. Med 10.498 biler gjennom årets seks første måneder, mot 16.850 biler i fjor. Dermed sank Teslas markedsandel i Norge fra 30 til 20 prosent. Likevel er de det desidert største merket. Toyota er på andreplass i år, med en markedsandel på 13,6 prosent, ifølge tall fra Opplysningrådet for veitrafikken.
– Våre planer i begynnelsen av året forutså en betydelig sterkere vekst, som ikke har materialisert seg. Vi har raskt og lydløst redusert 400 arbeidsplasser med et attraktivt sluttpakkeprogram, sier Thierig.
Han ser likevel nye muligheter ved at fabrikken i Tyskland nå også skal produsere biler med rattet på høyre side, for markedet i Storbritannia, som gir dem et større volum.
Ønsker ny godsstasjon
Anlegget åpnet våren 2022 og har nær 12.000 ansatte. Produksjonen er i dag på rundt 250.000 biler i året, målet har vært å øke den til én million biler.
Så kom protestene fra lokalmiljøet knyttet til den planlagte utvidelsen.
Mangel på lagringsplass har i tillegg gjort at Tesla har tatt i bruk en nedlagt flyplass seks mil unna, for mellomlagring. Dette skal ha skapt kaos i den lille byen Neuhardenberg.
Det planlegges en ny godsstasjon. Da må skog som eies av staten ryddes.
– Vi er i samtaler med skogforvaltningen, sier Thierig.
Dette må godkjennes av finanskomiteen i Brandenburg, Thierig tror de har en mulighet til å gjennomføre kjøpet i år.