Tesla Giga Berlin kunne rommet 31 fotballbaner. Her er det enorme roboter, arbeidere som kaller seg «pirater» og en linje for lakkering så lang at den påvirkes av jordens krumning.
Nå åpner Tesla fabrikkdørene for første gang. Bli med inn.
GRÜNHEIDE (Motor): Helt fra starten har hver eneste ferdige,
Berlin-produserte Tesla Model Y blitt kjørt ut gjennom den kjente lystunnelen.
Rett til venstre for tunnelen står det en gongong. Da produksjonen nettopp var påbegynt, kunne man høre at det ble
slått på denne fra tid til annen. Klangen skulle fortelle de andre ansatte at en
feilfri bil hadde kjørt ut.
I dag får gongongen stå i fred.
For tempoet har endret seg. Hvem vil vel høre på noe sånt hvert 45. sekund? Eller ha
heltidsjobben med å lage lyden?
I gamle Øst-Tyskland
Vi skrur tiden litt tilbake, til før både lystunnelen og
gongongen. Og vi begynner utenfor.
«Utenfor» er ikke Berlin, selv om navnet går igjen i all
presentasjon av fabrikken. Gigafactory Berlin-Brandenburg er det
offisielle navnet. Anlegget ligger 30–60 minutter sørøstover fra hovedstaden, avhengig
av trafikk, og stedet heter Grünheide.
Her er det mange trær, få innbyggere, grei søndagsturavstand
til Polen og veldig langt til fagforeningsdominerte konkurrenter som
Volkswagen, Mercedes og BMW.
Mange år tidligere hadde nettopp BMW sett seg ut denne
plassen. Ingenting ble bygget, men planene lå klare. Kanskje håpet derfor Tesla
og sjefen Elon Musk at lokale myndigheter hadde rukket å tenke gjennom ting.
Annonse
«Irriterende» tyskere
Et tynt håp, i så fall. For Tesla kjørte seg fast i en
papirmølle og ble gjentatte ganger utfordret på et punkt produsenten liker å være
god på: miljøavtrykk. Særlig var usikkerhet om fabrikkens bruk og tilførsel av
vann et tilbakevendende spørsmål.
«Irriterende», meldte Musk. Han og advokatkorpset leverte en
rekke forslag til hvordan tyskerne kunne skjerpe seg, til liten nytte.
Dermed var det tid for å gamble.
Tesla benyttet seg av
midlertidige tillatelser og tok sjansen på å bygge hele anlegget uten egentlig
å vite om den endelige godkjenningen ville komme på plass.
Men den kom, som kjent. I mars 2022. Og nesten umiddelbart
begynte det å klinge fra gongong-slagene ved lystunnelen.
16 måneder etter er over 10.000 mennesker fra mer enn 50
forskjellige nasjoner ansatt. De lager 5000 biler hver uke.
Fabrikken er langt fra ferdig, det skal bygges mye mer. Deriblant en togstasjon inne på området. Også deler av det kosmetiske gjenstår.
For eksempel kan ikke hovedinngangen brukes, fordi hele området rett foran er et
inngjerdet anleggsområde.
Men nå er det ferdig nok – nok til at Tesla for første
gang åpner dørene for utenforstående. Motor var med i en liten gruppe som fikk
rusle inn en sideinngang.
40 milliarder hamstere
«Gigafactory» har gått inn i bilspråket, i dag bruker både
Stellantis og Volkswagen ordet om sine egne anlegg. Det skal komme fra Musk
selv. Tesla-sjefen har et uttrykk til: «Maskinen som lager maskinen».
Pompøse overdrivelser? Idet vi går inn, tenker vi «nei,
tvert imot». For dette er stort.
Tesla har en leken tilnærming til størrelsen, de 31
fotballbanene er nevnt. «Større enn Monaco» er en annen
måte å si det på. Favoritten er «plass til 40.923.360.074 hamstere». Og da har
vi ikke engang nevnt høyden under taket.
Plassen er likevel utnyttet på alle kanter, for fabrikken er
sitt eget lager.
Tenk deg lange garderobestenger som står ut fra veggene, der du
kan se innover tunnelen som dannes av sirlig plasserte kleshengere. Bare at det
er hele sidepaneler i full bilstørrelse som henger der.
I aluminium, selvsagt,
så de tynger ikke. I et hjørne så vi en kvinne legge fra seg et panser som om
det var et papirark. To andre bar en bilside mellom seg, på grunn av lengden,
men begge brukte bare et par fingre hver.
Som ved annen bilproduksjon skilles det skarpt mellom stamping
og casting. Pressing og støping, om du vil, de lettere og flate delene
versus de tyngre og kompakte.
Panelene kommer fra anleggets stamping-del. Med et
trykk på opptil 2500 tonn presses 17 forskjellige bildeler ut her, men én av
gangen. Formene kan skiftes i en håndvending, etter behov.
Cirka hvert fjerde sekund er en ny del klar, og utenfor tar
ansatte imot for å kontrollere.
Delene fraktes så til karosseridelen – the body shop.
Annonse
Godzilla og King Kong
Fra en rampe over samlebåndene er det fritt utsyn til linjen
av roboter. Det gnistrer og freser, mens armene beveger seg lynkjapt på sitt
selvfølgelige og nøyaktige vis. Til sammen sveiser de 300 robotene over 2000
punkter på hver bil, i tillegg kommer lodding og liming.
Det er mange ledd i produksjonen, men én ting går igjen: Når
det nærmer seg et ferdig resultat i hver enkelt delprosess, blir det færre armer
av metall og flere av kjøtt og blod.
Mot slutten av samlebåndet pusses det
ivrig, et par steder blir det lagt på beskyttende gummi eller plast. Ved én
stasjon ser det ut til at hovedoppgaven er å sjekke at panseret passer og
fungerer perfekt. Alt sammen til toner av tyrkisk popmusikk på full guffe.
Etter fullført kontroll tar robotene stafettpinnen videre.
I
hver ende av det siste båndet i dette området står de største armene i
fabrikken, «Godzilla» og «King Kong», prydet med matchende monsteransikter. Ingen
kan si at de ikke lever opp til navnene.
Jobben deres er å legge nesten ferdige
bilskrog på rett plass, slik at de kan bevege seg til neste stasjon. Bilene
skal få farge.
13 lag midnattrød
Lakkeringslinjene er blant Berlin-fabrikkens stoltheter. Etter sigende verdens mest
avanserte, og de lengste. Akkurat hvor lange de er, har vi ikke klart å
bringe på det rene.
Vi vet likevel at Tesla har fått bekreftet det alle
bortsett fra flat-earthers skjønner – prøver man å lage noe helt snorrett
på noen hundre meter, blir jordklodens krumning en faktor.
100 roboter, som skiller seg fra de øvrige ved å være
drapert i lakenaktige tekstiler, gjør jobben. De påfører minimum fem lag,
maksimum tretten.
I hver sin ende av denne skalaen finner du hvit, «Pearl
White Multi-Coat», og én av de to fargene som bare denne fabrikken kan by
på, «Midnight Cherry Red».
Klart for sluttmontering? Nei. Vi må ta et skritt til siden,
til et digert rom som ligger litt for seg selv. Casting.
Annonse
Piratbukta
Kontrasten til resten av fabrikken er slående. Her er det rett
og slett mer møkkete, aluminiumsbiter ligger på gulvet overalt, og
det er varmt.
De som jobber her, vet godt at de driver med noe annet enn
alle de andre. Det har de markert ved å døpe området til «Pirat-land» og
henge opp diverse sjørøvereffekter, deriblant – selvsagt – et flagg.
Varmen kommer fra støpeprosessen, som når 700 grader og har
et trykk på over 6000 tonn.
Her blir stablene med aluminiumsbarrer som står på
gulvet, til delene som litt forenklet utgjør akter og front på undersiden av
Tesla Model Y.
Dette skal være de største karosseridelene, og følgelig de mest omfangsrike
støpeformene, som brukes i bilverdenen. I hvert fall inntil Cybertruck-castingen
står klar.
Endelig godt gift
Til slutt skal alt pusles sammen i fabrikkens mest plasskrevende enkeltområde, «general assembly». Motormontering og plassering av
batteri var utenfor vår rekkevidde, også tidsmessig – på dette punktet
hadde vi gått i halvannen time – men vi koblet oss på prosessen igjen rett før
en av de viktigste enkelthendelsene.
I bilproduksjon blir det ærbødig omtalt som «giftermål». Marriage. Tidspunktet da over- og undersiden av en bil settes sammen.
Robotarmeen langs det første båndet vi så, var modern
times i bokstavelig forstand. På dette siste båndet er vi nærmere «Modern Times» slik den
klassiske filmen viste, minus alle Chaplins problemer: En saktegående prosess
fra den ene siden til den andre, mens det flittig justeres, monteres og
kontrolleres fortløpende.
Her undersøkes og styrkes båndene i «ekteskapet». Vinduene
monteres, hjulene settes på. Dørene, som var med under lakkeringen men så ble
fjernet igjen, kommer tilbake.
De enkelte variantene av Model Y – bakhjulsdrift, long range og performance – lages ikke i bolker, men kommer langs båndet i tilsynelatende tilfeldig rekkefølge.
På den siste delen av oppløpet, med lystunnelen i sikte,
passerer vi møbelavdelingen, der alle pausesalonger og PC-stasjoner er laget av
seter og andre deler fra Model Y.
Etter det litt bedagelige fremrykket langs de siste båndene,
blir vi igjen minnet på hvor høyt tempoet egentlig er, idet vi er framme ved utgangen
av lystunnelen.
«En bil hvert 45. sekund», som Tesla forteller, virker nesten
beskjedent.
Ved døråpningen mot lagringsplassen utendørs, var det flere førere som
måtte bremse og tenke på vikeplikt – fordi det var så mange av dem der, samtidig.
Annonse
Fra Tesla, med kjærlighet
Vel ute igjen er det umulig å ikke legge merke til hvor få
Teslaer det er å se på ansatt-parkeringen. Det er trukket mange linjer mellom Elon
Musk og Henry Ford, her kommer en til: I 1914 doblet Ford de ansattes lønn.
Resultatet var slutt på gjennomtrekk, og en arbeidsstokk som faktisk hadde råd
til å kjøpe selskapets egne produkter.
Tesla har slitt med at flinke ansatte slutter, på grunn av dårlige
betingelser og høyt produksjonspress, og er stadig på jakt etter nye.
Selskapet
tillater i prinsippet ikke fagorganisering, og lønnsnivået ligger under de tyske
konkurrentene.
– Vi ser at folk er entusiastiske når de begynner hos Tesla,
men at entusiasmen fort avtar, har Irene Schulz i den store fagforeningen IG
Metall sagt.
Alt dette er sant. Men det finnes en annen side, også.
Det
er nemlig ingen tvil om at det er entusiasme innenfor veggene i Gigafactory Berlin-Brandenburg.
Ganske mye, til og med.
Du ser det i den enkelte arbeidsprosess, og du ser det
i graffitien på veggene ved lystunnelen. Det er her de 10.000 får lov
til å utfolde seg, under fester ved fabrikken.
Og ikke minst ser du det i gløden i øynene hos de ansatte, når
de forteller om det de holder på med.
Det må vel også være en viss kjærlighet med i bildet når noen
bestemmer seg for å bruke casting-maskinene til å lage det du ser på bildet
under.