Tallene for tredje kvartal i år viser at Tesla for første gang leverte et større overskudd enn Toyota: 3,29 mot 3,15 milliarder dollar. Dette til tross for at Toyota selger mer enn syv ganger så mange biler.
Brutt ned på overskudd per bil, blir fasiten at Tesla tjener åtte ganger mer enn Toyota per produserte og solgte kjøretøy, skriver Japans største næringslivsavis, Nikkei.
Større forskjell
De (nesten) nøyaktige tallene ser slik ut:
Tesla solgte 344.000 biler i tredje kvartal. Det gir et overskudd på 9570 dollar per bil.
Toyota solgte 2,62 millioner biler i tredje kvartal, 7,6 ganger mer enn Tesla. Dette gir et overskudd på 1200 dollar per bil.
Tesla har hatt markant høyere overskudd enn Toyota per bil siden andre kvartal i 2021. Tallene har likevel aldri vært på dette nivået.
Annonse
Høye kostnader
Toyota-resultatene kan på mange måter tilskrives ekstraordinære problemer, siden selskapet sliter med økte kostnader langs hele linja fra råvarer til sluttproduksjon.
På toppen kommer en bokført engangsutgift på noe over 660 millioner dollar, etter at Toyota avsluttet produksjonen i Russland tidligere i høst.
Nettstedet Electrek, som også har fanget opp nyheten, konkluderer lakonisk med at den japanske bilindustrien synes å stå med hodet i sanden.
Skjønt: I slutten av oktober kom nyheten om at Toyota vurderer en omfattende endring og opptrapping av sin elbilstrategi.