Toyota har hittil oppfylt myndighetenes utslippskrav takket være sin markedsledende hybridteknologi, og har tilsynelatende vurdert at de har hatt relativt god tid med utrullingen av en mer komplett elektrisk portefølje.
Men nå skjer skiftet fra forbrenningsmotor til elektrisk så hurtig i internasjonal bilindustri, at Toyota-ledelsen er bekymret for om de har tilstrekkelig tempo på planene.
Tenker om igjen
Ifølge Reuters har en arbeidsgruppe fått instruks om å presentere planer tidlig i 2023 som enten forbedrer bilene de allerede har annonsert, eller eventuelt lanserer en helt ny og bedre arkitektur for de kommende elbilmodellene.
Sentralt i de planene stod bruken av den såkalte e-TNGA-plattformen (som blant annet bZ4X er konstruert på) selskapet lanserte i 2019. Nå er det muligheten for å introdusere en ny og mer kostnadseffektiv grunnarkitektur som har fått verdens største bilprodusent til å tenke seg om.
De fire kildene vil ikke stå frem fordi planene ennå ikke er gjort kjent, skriver Reuters.
Nyhetsbyrået melder mandag at denne tenkepausen kan føre til forsinkelser i den første fasen av elbilproduksjonen, til fordel for større tempo, bedre produkter og lavere kostnader når så produksjonstakten omsider starter opp for fullt igjen.
Behovet for å se på elbilproduksjonen med friske øyne er forsterket av at selskapet har blitt en hoggestabbe for mange som mener deres satsing er altfor puslete – ikke minst gitt deres tradisjon og moderne historie som en pådriver i utviklingen av lavutslippsbiler.
Overfor Reuters sier de fire kildene at Toyota hittil har regnet med at elbil-etterspørselen ikke vil ta seg opp for alvor i global skala på flere tiår ennå, men utviklingen – særlig i Kina – går nå så ekstremt hurtig at den analysen trolig er utdatert, bokstavelig talt.