LEDER AN: Tesla Model Y leder an i en måned der elbilene er totalt dominerende når det gjelder nye biler.

Nærmer seg 100 prosent:

Elbilrekord i august

Aldri tidligere har en så stor andel av nybilkundene valgt elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Leveringstakten til nye personbiler var så å si lik i august som samme måned i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for veitraifikken (OFV), med 11.114 biler, 31 flere enn på samme tid i 2023.

Samtidig ble det en rekordmåned, med en elbilandel på 94 prosent, aldri har den vært høyere. Forrige rekord var 92 prosent, fra januar i år.

– Ingen land i verden er i nærheten av det elbilracet vi nå opplever i Norge. Fortsetter denne trenden, er vi snart i ferd med å nå målet om 100 prosent nullutslippsbiler i 2025, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV, i en pressemelding.

For biler som går på noe annet enn bare strøm, peker pila rett ned. Ladehybrider gikk ned 78 prosent. Det ble kun registrert 158 slike biler i august. Tallet for bensinbiler var 59 eksemplarer, en halvering fra i fjor. Mens det ble registrert 165 dieselbiler, også det i nærheten av en halvering fra august i fjor.

Flest Tesla

Tesla leverte flest nye biler i forrige måned, med 2485, fulgt av Volvo med 1269 og Volkswagen med 1069.

Her er det verdt å merke seg at MG, som hadde en voldsom utlevering i juni med 2195 biler, kun leverte ut to nye biler i august. og faktisk ingen i juli. 

Som så mange ganger før topper Tesla Model Y modellstatisikken med 2107 biler i august. Volvos nyeste modell, EX30, har hatt en svært god start i Norge og ligger på andreplass med 932 biler, mens Volkswagen ID.4 er på tredje med 584 biler.

Yaris

For å finne en bilmodell som går på fossilt brennstoff, må man helt ned på 24. plass, Toyota Yaris Cross med 103 biler.

For året så langt er også elbilandelen rekordhøy. Av til sammen 78.832 nye personbiler i år, er 68.435 elbiler. Det tilsvarer en andel på nesten 87 prosent. For hele 2023 var tallet 82 prosent.

– Men det er altså 13 prosent som fortsatt velger ulike varianter av bensin- og dieselbiler. Så det er fortsatt en god del som opplever at elbilen ennå ikke er den beste løsningen, sier Solberg Thorsen.