– Vi har doblet størrelsen på Supercharger-nettverket de siste 18 månedene og planlegger for en tredobling i løpet av de neste to årene, sier Drew Baglino, direktør for drivlinjer og batteriutvikling i Tesla.
Under selskapets resultatpresentasjon sist uke varslet han at utbyggingen kommer i tillegg til konkrete tiltak for å redusere køer ved enkelte godt besøkte ladeanlegg – ved å supplere med mobile ladestolper og tilby lavere ladepris på tider av døgnet hvor trafikken er mindre.
Blant disse er fem nye anlegg i Stor-Oslo, to nye i både Stavanger- og Bergen-området, samt ett nytt i Trondheim. I tillegg kommer nye anlegg i byer som Arendal, Bodø, Lillehammer og Røros – samt på mindre steder som Geilo, Reine, Hadeland, Fåvang og Evenes.
I USA har Tesla begynt å åpne sine ladeanlegg også for andre bilmerker, delvis fordi det kvalifiserer selskapet for deler av en støtteordning til ladeinfrastruktur på over 60 milliarder kroner som amerikanske myndigheter har annonsert.
Også i Norge vil trolig Teslas anlegg åpnes for eksterne merker, men noen tidsplan for dette er ikke gjort kjent ennå.