GOD NYKOMMER: Ioniq 5 stikker seg fram i ladekøen og sette en ny standard for familiebilene.
GOD NYKOMMER: Ioniq 5 stikker seg fram i ladekøen og sette en ny standard for familiebilene.

Se vår store ladeoversikt:

Lading til 25 mil på en kaffepause er den nye normen

Nykommeren Hyundai Ioniq 5 kniper seg mange mil innpå den regjerende ladekongen Tesla 3. Etter bare 10 minutter ved ladestolpen får du nærmere 25 mil rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Tallekspertene i NAF har regnet ut hva alle bilene som har vært med i NAF og Motors store elbiltest de siste årene, får av rekkevidde etter henholdsvis 5, 10, 15, 20 og 25 minutter ved ladestolpen.

Tallene baserer seg på hvor mye energi batteriet har tatt imot på de ulike tidspunktene og bilenes forbruk i de aktuelle testene.

Enten du kjører tilnærmet tom for strøm og lader til tilnærmet fullt batteri, eller du bare skal lade noen ekstra mil for å komme deg trygt fram, så er de nyeste bilene på markedet i ferd med å få ladehastigheter som gjør at tiden i dokø fort blir lengre enn ladetiden.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYKOMMER: </span>Ford Mustang Mach-E er en fersking på elbilmarkedet, mens Mercedes EQC har solgt bra i et par år. Forden er best på rekkevidde, men ved ladestolpen er den skuffende.
NYKOMMER: Ford Mustang Mach-E er en fersking på elbilmarkedet, mens Mercedes EQC har solgt bra i et par år. Forden er best på rekkevidde, men ved ladestolpen er den skuffende.

Best blant SUV-ene

Eksempel med nevnte Hyundai Ioniq 5:

  • Etter fem minutter har den fått 106 kilometer ekstra rekkevidde.
  • Etter 10 minutter har den fått 228 kilometer ekstra.

Det er klart best blant de nye familie-SUV-ene på markedet, der konkurrentene i øyeblikket heter VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40.

Men Tesla er fortsatt i særklasse best i bransjen. Her er tilsvarende tall for Model 3 Long Range AWD:

  • Etter fem minutter på superladeren har den fått 176 kilometer ekstra rekkevidde.
  • Etter 10 minutter har den fått 292 kilometer ekstra.

Vi har foreløpig ikke tallene for nye Tesla Model Y.

Bare 9 km skiller

Forflytningshastighet er et begrep som ofte brukes – og hyppigst av dem som jobber med Audi – når temaet er langtur med elbil.

Bilene med den beste miksen av solid rekkevidde og gode ladeegenskaper forflytter seg raskest.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">(S)MIL ETTER (S)MIL:</span> Mange ledige ladere og svært effektiv lading. Det er virkeligheten for Tesla-sjåfører på langtur.
(S)MIL ETTER (S)MIL: Mange ledige ladere og svært effektiv lading. Det er virkeligheten for Tesla-sjåfører på langtur.

Og det er en god grunn til at Audi fokuserer på dette. For nye e-tron GT kiler Tesla på strømkabelen.

  • Etter fem minutter har e-tron GT fått 117 kilometer ekstra rekkevidde.
  • Etter 10 minutter har den fått 252 kilometer ekstra.

Etter 20 minutters lading skiller det bare 9 kilometer rekkevidde i Teslas favør.

Se den komplette oversikten her:

MODELL 5 min 10 min 15 min 20 min 25 min Faktisk ladetid Ladeintervall WLTP Ladeeffekt Målt ladeeffekt Forbruk Pris Årsmodell Utstyrsnivå Ladetype
Tesla Model 3 LR AWD17629237343949029:00-560 km250 kW-11,9401 900 kr2021LRCCS
Audi e-Tron GT11725235743047520:573 til 80468 km270 kW265 kW16,11 117 070 kr2022GT quattro ProCCS
Ioniq 510622832138544721:252 til 80460 km220 kW220 kW14,5504 900 kr2021PremiumCCS
Tesla Model 3 LR13823931337242233:019 til 80614 km250 kW230 kW12,4474 142 kr2021LR AWD standardSupercharger/CCS
Tesla Model S LR9017425933740845:00-610 km120 kW-13,9776 732 kr2020Long Range Dual MotorSupercharger/CCS
Porsche Taycan11119727134539737:00-463 km225 kW-17,41 484 200 kr20204S PBPCCS
BMW iX39417825030635435:406 til 80450 km150 kW156 kW13,3609 000 kr2021Fully Charged EditionCCS
Volkswagen ID.3 PRO S7615523129635138:542 til 80539 km125 kW130 kW13,7404 300 kr2021Pro S 5-seterCCS
Audi e-tron Sportback 557913920026132430:00-376 km150kW-19,8835 900 kr2020S LineCCS
Skoda Enyaq7214521527332232:024 til 80520 km125 kW128 kW14,5550 700 kr2021iV80 High + SuiteCCS
Volkswagen ID.45913220426431437:585 til 80487 km125 kW130 kW14,5487 800 kr20211st MaxCCS
Audi e-tron 557513219125331328:00-370 km150 kW-20,3739 900 kr2020Advanced BusinessCCS
Tesla Model 3 SR9017323327731124:409 til 80448 km170 kW155 kW12,2364 232 kr2021SR RWD standardSupercharger/CCS
Hyundai Kona8413618824029453:00-484 km80 kW-12,3415 000 kr2020PremiumCCS
Mercedes Benz EQA5211417523428831:037 til 80417 km100 kW (tilvalg)112 kW15,0483 841 kr2021Progressive EditionCCS
Ford Mustang Mach-E RWD6212318223528244:086 til 80610 km150 kW157 kW15,0510 700 kr2021Teknopakke + panoramatakCCS
Kia e-Niro7112217422627550:00-455 km80 kW-11,9401 900 krExclusiveCCS
Polestar 26613419023927538:198 til 80470 km150 kW153 kW16,6478 000 kr2020Standard (Long Range Dual Motor Launch Edition)CCS
Volvo XC40 Recharge6212818623326938:486 til 80417 km150 kW151 kW17,5554 000 kr2021Recharge P8 AWDCCS
Volkswagen ID.3 1st Plus6312617822326135:259 til 80418 km100 kw103 kW13,3401 200 kr20201st PlusCCS
Ford Mustang Mach-E AWD6111617021826046:247 til 80540 km150 kW149 kW16,0589 000 kr2021AWD Long Range Rapid RedCCS
Kia e-Soul6411216120925751:00-452 km80 kW-12,2372 900 kr2020ExclusiveCCS
Tesla Model X LR5412117121325452:00-507 km120 kW-17,3906 032 krLRSupercharger/CCS
Mercedes EQC6211216120925339:00-403 km110 kW-18,2686 100 kr2020AMGCCS
Opel Corsa e7312417521224834:00-337 km100 kW-12,9284 900 kr2020EleganceCCS
Citroën ë-C45911116220624328:298 til 80350 km100 kW99 kW13,1339 300 kr2021ShineCCS
Hyundai Kona Long Range469514319124350:269 til 80484 km80 kW80 kW12,1380 900 kr2021Long Range PremiumCCS
Opel Mokka-e5511016020424128:036 til 80324 km100 kW101 kW13,8339 900 kr2021UltimateCCS
DS 3 Crossback e-Tense7412216420523736:00-320 km100 kW-13,3357 000 kr2020Grand ChicCCS
Peugeot e-20087412316920423233:00-310 km100 kW-13,7326 900 kr2020GT-lineCCS
Peugeot e-2086511315919222636:00-340 km100 kW-13,4314 900 kr2020GTCCS
Opel Ampera-e6410213917722084:00-423 km50 kW-11,5335 900 kr2020PremiumCCS
Mazda MX-301840628521443:572 til 80200 km40 kW36 kW13,2274 000 kr2020CosmoCCS
Nissan Leaf e+ 62 kWt5810013016620546:00-385 km100 kW-13,7394 900 kr2019E+TeknaCHAdeMO
Fiat 500 CAB5310715017920430:051 til 80298 km85 kW83 kW12,4356 800 kr2021Cab La PrimaCCS
Jaguar I-Pace599613216820350:00-436 km100 kW-17,8659 900 krNordic EditionCCS
MG ZS EV599813216218840:00-263 km80 kW-13,7249 900 kr2020LuxuryCCS
Hyundai Ioniq508612515618854:00-311 km70 kW-11,1317 000 kr2020PremiumCCS
Mini Cooper SE427510914518130:00-235 km50 kW-11,3305 800 kr2020ExperienceCCS
VW e-Up478111514717860:00-258 km40 kW-9,7184 900 krEntryCCS
Renault Zoe538411214417457:00-381 km50 kW-11,4274 900 krIntensCCS
BMW i3397210013016339:00-310 km50 kW-12,5349 900 kr120 Ah Fully Charged SportCCS
Skoda Citigo-e397010112815349:00-258 km40 kW-10,0198 760 kr2020StyleCCS
VW e-Golf40699812515136:00-231 km40 kW-11,4292 500 krExclusiveCCS
Seat Mii Electric407110312815061:00-258 km40 kW-10,3189 900 kr2020Launch EditionCCS
Xpeng G329598911914955:389 til 80451 km50 kW52 kW13,2358 000 kr2021SmartCHAdeMO
Nissan Leaf 40 kWt4158769811955:00-270 km50 kW-11,9310 500 kr2018N-ConnectaCHAdeMO
Honda e2648698710635:307 til 80210 km50/100 kW49 kW13,4300 500 kr2020AdvancedCCS
Nissan e-NV 200194256708381:00-200 km40 kW-13,7359 740 kr2020Evalia (Premium)CHAdeMO

PS: Ladetid er oppgitt i minutter og sekunder. WLTP viser til oppgitt rekkevidde for testmodellen vi kjørte i testen, den kan fravike fra oppgitt WLTP på bilmodellen. Forbruket er vårt målte forbruk (kW/100 km) i testen. Pris er oppgitt pris for testmodellen ved testtidspunktet.