Han og en rekke andre Tesla-eiere er rammet av en maskinvarefeil som fører til at mange funksjoner ikke virker før en del blir byttet
på bilene.
Ingen av kameraene på bilene virker. Det gjør heller ikke
navigasjonen.
– Det betyr at jeg ikke har noen av funksjonene som er
avhengig av kamera og navigasjon, forteller Sindre Skjøld, som bor i Stavanger.
Såpass mange er rammet, at Skjøld og andre Tesla-eiere må
smøre seg med tålmodighet og vente i månedsvis før de blir kalt inn for bytte
av bildelen som ikke virker.
– Jeg fikk min Tesla levert i midten av oktober. Etter en
måned sluttet kameraene og navigasjonen å virke. Nå skal delen som må byttes på
min bil være på vei, og Tesla har fortalt meg at det er god sjanse for at de
kan utbedre feilen i februar.
– Sliter
Det skal være biler av den oppgraderte modellen av Tesla
Model 3, Highland, som er rammet av datafeilen. Disse
bilene ble levert kunder fra og med september i 2023.
Tesla Norge ønsker ikke å svare på spørsmål om maskinvarefeilen. Derfor vet ikke Motor hvor mange kunder som er rammet.
– Men omfanget er såpass stort at Tesla sliter med å ha
nok lånebiler til kundene, forteller Roger Kolbu, organisasjonskonsulent i
Teslas eierklubb «Tesla Owners Club Norway» (TOCN).
Annonse
– For lang tid
Etter det Motor forstår, kortslutter kretskortet i
datamaskinen for selvkjøringsfunksjonen på bilene. Dermed må denne enheten
byttes.
Styreleder Vigdis Asbjørnsen i TOCN har jobbet mye med problemet som
rammer mange av klubbens medlemmer.
– Etter det jeg forstår på Tesla, er det ikke problemer
med verkstedskapasiteten her i Norge. Problemet er å få tak i nok deler til
reparasjonene.
Asbjørnsen er kritisk til at Tesla-eierne dermed må vente
i månedsvis på å få byttet delen.
– Ja, dette tar for lang tid, synes jeg.
Sikkerhetsfunksjoner
Problemet gjelder kun Tesla Model 3, ikke Teslas øvrige modeller.
Tesla Model 3 var Norges nest mest solgte bil i fjor, bak Tesla Model Y. Problemet
kan dessuten se ut til å ha blitt løst på biler levert fra november.
Motor har snakket med flere Tesla-eiere som er rammet,
blant annet en Tesla-eier i Trondheim som skal være blant de aller første som
opplevde problemet.
– Jeg fikk min bil levert i september. Etter én måned
sluttet funksjonene å virke, forteller han.
Når verken kamera eller navigasjon virker, er det flere
funksjoner som settes ut av spill:
Rygge- og parkeringshjelp.
Trafikkskilt-gjenkjenning.
Regn- og lyssensor.
Dashcam og Teslas «sentry mode»-funksjon.
Sikkerhetsfunksjoner som automatisk nedbremsing,
blindsonevarsling, trøtthetsvarsling og nødoppringnings-funksjonen.
Fartsholder.
Navigasjon, inkludert direkte-oppdatering av
trafikkforhold og ladeplanlegging.
Annonse
– Omfattende
Roger Kolbu i Teslas eierklubb TOCN påpeker at bilene
fortsatt kan brukes. Gass, styring og manuell bremsing fungerer. Flere
kunder som ikke har fått lånebil, som Sindre Skjøld, har valgt å bruke bilene
sine mens de venter.
– Men det er spørsmål om det er godt nok at så mange
funksjoner ikke virker. Spesielt nå om vinteren, sier Kolbu.
NAF har fått henvendelser fra flere Tesla-eiere.
– Dette er en omfattende feil som rammer mange funksjoner
som man skal forvente at skal virke på nye biler, sier senioradvokat Vigdis
Svennungsen i NAF.
Hun påpeker at kundene skal forvente utbedring innen
rimelig tid og uten vesentlig ulempe. Ventetid på flere måneder er svært lenge,
påpeker hun.
– Spesielt siden flere sikkerhetsfunksjoner ikke virker.
– Hva bør kundene gjøre?
– De bør
kreve å få en dato for
utbedring av feilen, og i tillegg en bekreftelse fra Tesla på om
det er trygt å kjøre bilen. Man kan kreve erstatning for utgifter
som følge av mangler. Får man ikke en
bekreftelse fra Tesla om at bilen er trygg å kjøre, kan man leie en bil og kreve
å få erstattet utgiftene, dersom man trenger bil og Tesla ikke tilbyr lånebil.
– Spent
Trondheims-mannen som ble rammet allerede tidlig på
høsten i fjor, fikk byttet delen på sin bil nå etter nyttår.
– Nå er jeg spent på hvor lenge det fungerer. Andre
Tesla-eiere har rapportert at feilen oppstår igjen etter kort tid, sier han.