DAGENS DOBBEL: Aftenposten-redaktør Trine Eilertsen kombinerer en gammel Subaru-traktor med elbil fra California.

10-punktsjekken med Trine Eilertsen:

– Irritert på Tesla-prisene og Musks politiske aktivisme

Trine Eilertsen kaller familiens gamle Subaru «traktoren» og har et elsk-hat-forhold til deres ganske nye Tesla.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Turen over fjellet til hennes hjemby Bergen koster halvparten av det den ville kostet med en bensindrevet bil. Men Aftenpostens sjef­redaktør er irritert over Teslaens brå og stadige prisfall – samt Elon Musks «politiske aktivisme».

Trine Eilertsen (55)

  • Sjefredaktør og administrerende redaktør i Aftenposten. Samboer, to barn. Bor på Nordberg i Oslo. Tidligere blant annet politisk redaktør og sjefredaktør i Bergens Tidende. Politisk kommentator i NRK fra 2013 til 2014, deretter politisk redaktør i Aftenposten frem til hun ble avisens sjefredaktør i 2020.
  • Utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og cand.polit. i sammenlignende politikk fra Universitetet i Bergen.
  • Siden podkastens start i 2015 fast deltager i Aftenpostens «Aftenpodden» sammen med Lars Glomnes, Sarah Sørheim og Aftenpostens politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim.

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Vi betaler forsikring for to biler, og den ene bilen er nok stappet inn i et lån der et sted. I tillegg blir det litt bompenger. Vi kjører lite, siden hverdagen er ganske t-banebasert. Men vi ligger vel på 4000–5000 kroner i måneden i gjennomsnitt, iberegnet forsikring, drift og bompenger.

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Vi har hatt flere gamle biler, nå en Subaru fra 2010, kjøpt i 2012. Vi kaller den traktoren og bruker den til fjells og tilhengerkjøring. Den reparerer vi jevnlig på, men det er jo billigere enn å kjøpe ny. Når verkstedsregningen på 15.000–20.000 kommer, er det fristende å kaste hele bilen. Men ny bil er mye dyrere. Så vi kjører nok denne til den er oppbrukt. Det gjorde vi med min gamle Honda, også. Den avgikk ved døden etter 24 år.

Elbilen har vi blant annet kjøpt fordi den har langt lavere driftsutgifter. En kjøretur fra Oslo til Bergen koster halvparten med strøm sammenlignet med bensin, for eksempel. Men vinterstid må jeg si at bensin og firehjulstrekk er løsningen for meg. Mye fjell og vinterveier har gitt meg respekt for hva som kan skje hvis vi blir stående i kaldt vær.

Vedlikehold? Nja…

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Her skjer det for lite vedlikehold. Når det skjer, skjer det i vaskehall en gang eller to i året. Det siste verkstedbesøket minnet meg på at vi burde vært mye mer opptatt av rust.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du (de dyreste, billigste, de du får anbefalt)?

– Vi bytter dekk på Subaruen selv, mens Teslaen har så mye ekstra ved seg at vi gjør det profesjonelt. Vi lagrer dekkene hjemme, noe som krever uforholdsmessig mye bod-plass! Vi kjøper dekkene vi får anbefalt og bytter både sommer og vinter på begge bilene.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Vi har som sagt bilene våre lenge, og jeg eide nybil for første gang da vi kjøpte Tesla for noen år siden. Jeg vil jo gjerne ha en bil med god levetid og skifter sjelden bil. Den gamle bilen var en Honda Civic, og jeg må si jeg var fascinert over hvor solid den motoren var gjennom alle de årene. Bilen rustet, men motoren var topp. Så endrer jo livsfasene seg. Nå er det unger, sykler, hund, ski og mye logistikk. I neste livsfase har vi forhåpentlig et enklere bilhold.

Podkast førstevalg

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Subaruen står ute, stakkar. Teslaen står i garasje på vinteren. Trekk har jeg aldri brukt.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... high tech musikkanlegg; hva hører du på i bilen (NRK2, podkast ...), skjermbruk (barn) i bilen?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Bilen må ha hengerfeste, vi lever et tilhenger- og båthengerliv. Podkast er førstevalget, og vi bør ha gode muligheter for å splitte lyd mellom forsete og baksete. Og så er jeg blitt veldig glad i setevarme og rattvarme etter at vi kjøpte moderne bil.

Aldri gul bil

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Jeg har en svart og en rød bil. Hondaen jeg eide så lenge, var rød, så jeg liker rød. Det er for mange grå og svarte biler, alt blir så likt. Gul bil får jeg aldri. Tror jeg. Men den vakreste bilen som finnes, er en mørk blå Jaguar fra 60-tallet.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Her må jeg dessverre svare Teslaen vi kjøpte for noen år siden. Like etter dumpet Tesla prisen på bilen, noe som bidro til et usedvanlig verdifall som bare har fortsatt. Hadde jeg ikke vært så irritert på Elon Musk og hans politiske aktivisme hadde jeg levd bedre med det, men nå er det faktisk ganske irriterende.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg var aupair i Tyskland på slutten av 80-tallet og fikk kjøre oppsiktsvekkende gode tyske biler, sammenlignet med andre norske 19-åringer. Det ga meg smaken på både BMW og Mercedes av den riktig kostbare og velutstyrte typen. Det var jo en drøm å kjøre på tyske veier med de bilene! Men jeg må jo si at en kraftig Range Rover og den tidligere nevnte Jaguaren hadde vært fine å ha på gårdsplassen. 

Men jeg har så mange andre drømmer i tillegg til bil, så de drømmene dempes nok naturlig av det.