TESLA MODEL X: Bilde fra Motors test av 2018-modellen.
Arkivfoto: TOM HANSEN
Tesla med masse problemer:
– For å lukke vinduene må bilen stoppes og dørene åpnes
– Dette er veldig frustrerende, mener bileierne. Men Tesla greier ikke å reparere alle feilene på million-Teslaen.
Familien som eier en Tesla Model X er svært frustrerte:
– Flere ganger har vi hatt problemer med vinduene foran.
De vil ikke lukke seg når vinduene åpnes med døren lukket, og dersom man ruller
ned vinduene mens man kjører, skrev de i en reklamasjon til Tesla Norge.
Når de forsøker å lukke vinduene, går de bare halvveis
opp igjen, før de går ned igjen.
– For å få lukket vinduene, må vi stoppe bilen og åpne
dørene.
Familien er mildt sagt irritert.
– Dette er veldig frustrerende når man kjører på
motorveien i vinterkulda.
Skjermer i svart
Problemene med vinduene er på langt nær de eneste
utfordringene familien fra Telemark har med Teslaen, som de kjøpte ny i 2018
for 989.000 kroner.
De tre første årene er det dokumentert hele 17
verkstedbesøk.
Blant feilene er problemer både med bilens hovedskjerm og
dashbordskjermen. De går i svart.
– Begge slår seg av og dør midt under kjøring. Det har
skjedd flere ganger, skriver familien i reklamasjonen til Tesla, som er
gjengitt i et sakssammendrag til Forbrukerklageutvalget.
– Det er litt skummelt når skjermene slår seg av midt
under kjøringen, konkluderer familien selv i reklamasjonen.
NAF-rapport
Bilen har også problemer med blant annet støy og
vibrasjon under akselerasjon, og at begge bakdørene ikke lukker seg riktig.
Feilene er dokumentert gjennom en NAF-rapport. NAF mener
det bør reklameres på feilene.
Og det har familien gjort. De har klaget til
Forbrukertilsynet, og videre til Forbrukerklageutvalget, etter at
Forbrukertilsynet ikke greide å finne en løsning.
I saksutredningen til Forbrukerklageutvalget går det frem
at flere av feilene har Tesla forsøkt å utbedre mange ganger.
Mange verkstedbesøk
Problemene med støy og vibrasjoner er ifølge
verkstedrapporter og fakturaer blitt påpekt av eierne og forsøkt utbedret av
Tesla hele seks ganger. Problemene med dørene har vært tema på hele åtte
forskjellige verkstedbesøk.
På fem verkstedbesøk har problemene med skjermene vært
tema.
Forbrukerklageutvalget har konkludert med at familien
skal få heve kjøpet og få pengene sine tilbake. Begrunnelsen er både mengden
feil og typen feil – på det Forbrukerklageutvalget påpeker er en dyr bil, som
ble kjøpt ny.
Forbrukerklageutvalget mener det også er usikkert om det
lar seg gjøre å reparere alle feilene.
Tesla uenige
Utvalget har vedtatt at Tesla må refundere kjøpesummen på
989.000 kroner, med fratrekk for 150.000 kroner i såkalt nyttefradrag.
Men i vedtaket heter det også at Tesla må betale
forsinkelsesrenter helt fra kjøpstidspunktet. Rentene gjennom mer enn fem år utgjør
hele 462.000 kroner.
Tesla opplyser at de ikke svarer på spørsmål om
enkeltsaker. Men i saksutredningen til forbrukermyndighetene fremgår det at de
ikke er enig i vedtaket.
De mener eierne av bilen ikke lenger har rett til å
reklamere, fordi eierne ikke har overholdt tidsfrister. Dette er forbrukermyndighetene
uenige i.
Tesla påpeker også at bilen ikke har vært på verksted de
siste to årene før Forbrukerklageutvalget fattet sitt vedtak, og mener at Tesla i så
fall fortsatt skal ha rett til å forsøke å reparere feilene og manglene.