MÅ BETALE: Tesla Norge må betale for parkeringer som er gjort i parkeringsanlegg drevet av Onepark.

Tesla tapte i retten:

Må betale kundenes parkerings­regninger

Tesla Norge er dømt til å betale over en million kroner til parkeringsselskap etter at Tesla-kunder har stukket av fra parkeringsregningene sine.

Publisert Sist oppdatert

Mange Tesla-kunder dropper å betale for parkeringene sine når de med lånebil fra Tesla Norge er i parkeringshus og på parkeringsplasser hvor det er skiltgjenkjenning.

På anlegg med skiltgjenkjenning er det mulig å kjøre ut uten å betale. I slike tilfeller sender parkeringsselskapene regningene til eierne av bilene, i dette tilfellet til Tesla Norge.

Lenge valgte Tesla å betale parkeringsregningene for kundene sine. Men sommeren 2022 satte de foten ned, fordi regningene fra parkeringsselskapet Onepark og deres pengeinnkrever Riverty kom så sent at Tesla mener det er for dyrt å finne ut hvem som hadde kjørt lånebilene deres i hvert enkelt tilfelle.

Tesla Norge mener det også er brudd på personvernet å gi disse opplysningene til parkeringsselskap. De mener dessuten at parkeringsselskapene selv har risikoen når de har parkerings­anlegg hvor det er mulig å kjøre ut uten å betale ved utkjøringen.

– Har adgang

Parkeringsselskapet ville ikke godta betalingsnekten, og krevde at Tesla skal betale den stadig voksende bunken med parkeringsregninger.

I Oslo tingrett har selskapet Riverty, som Onepark engasjerer til å kreve inn ubetalte parkeringsregninger, fått medhold i at Tesla Norge skal betale dem 889.000 kroner i ubetalte parkeringsregninger som har påløpt fra høsten 2022 til våren 2024.

– Tesla har brutt en lojalitetsplikt overfor Onepark og Riverty, skriver Oslo tingrett i sin dom.

Retten mener Tesla har adgang til å overlevere personopplysninger om hvem som låner biler, og at dette er nødvendige opplysninger å få for parkeringsselskapene.

Pilotsak

Rettstvisten er av både Tesla og Riverty ansett som en pilotsak, og at dommen dermed vil kunne få betydning også for andre, som bilforhandlere og leiebilselskaper, som låner eller leier ut biler.

I tillegg til nærmere en million kroner i parkeringsregninger må Tesla Norge dekke egne og Rivertys saksomkostninger på totalt mange hundre tusen kroner. 

Bare Rivertys saksomkostninger er på 378.000 kroner.