BETALER IKKE: I mange parkeringshus, som i dette på Frogner i Oslo, kan man kjøre ut før man betaler. Dermed sendes regningen til bilens eier.

Millionstrid i retten:

Tesla-førere stikker av fra parkerings-regningene

Tesla-kunder dropper å betale for parkeringene sine når de har lånebil fra Tesla Norge. Parkeringsgigant krever at Tesla betaler for parkeringene.

Publisert

Parkeringsselskapet Riverty, som håndterer fakturaene for en rekke parkeringsselskaper, blant annet Onepark, krever at Tesla Norge skal betale nesten 1 million kroner, 889.000 kroner, for parkeringer som for en stor del er gjort av Teslas kunder, når de har lånebil fra Tesla.

I et sluttinnlegg til Oslo tingrett skriver Riverty at Tesla Norge over flere år har betalt tilsvarende fakturaer.

– Det har skjedd uten nærmere diskusjoner, skriver Rivertys advokat Kyrre W. Kielland fra Ræder Bing advokatfirma.

Men plutselig satte Tesla Norge foten ned og nektet å betale for flere parkeringer på lånebilene sine. Da næringslivsavisen E24 skrev om betalingskonflikten tidligere i sommer, var det utestående parkeringsregninger for 131.000 kroner. 

Nå har beløpet vokst til nesten 1 million kroner, ifølge dokumenter Motor har fått innsyn i hos Oslo tingrett.

NEKTER: Tesla Norge vil ikke betale når kundene deres bare kjører ut, uten å betale for seg.

Skiltgjenkjenning

På stadig flere parkeringsplasser er det skiltgjenkjenning, slik at kjøretøy kan kjøres ut uten at føreren gjør opp for seg der og da. Betales det ikke på nett innen 48 timer, får eierne av bilen en faktura, med gebyr.

Siden Tesla eier utlånsbilene som kundene bruker, er det Tesla som får de stadig voksende regningene.

Tesla nekter ikke bare å betale  for parkeringene. De vil heller ikke oppgi til parkeringsgiganten hvilke kunder som har lånt bilene, slik at Riverty kan sende regningene direkte til Tesla-kundene. 

Tesla mener at parkeringsselskapene selv har risikoen, og dermed også ansvaret for å få inn pengene, når parkeringssystemet gjør det mulig å kjøre ut fra parkeringsanlegg før man betaler.

I retten

Riverty vil ikke godta Teslas betalingsnekt, og i forrige uke ble betalingstvisten behandlet i Oslo tingrett. Dommen har ikke falt ennå, men da forliksrådet tidligere behandlet striden, ble Tesla dømt til å betale for parkeringene.

Overfor E24 har kommunikasjonssjef Kristina Nilsson i Riverty tidligere bekreftet at parkeringsstriden mellom Riverty og Tesla Norge har pågått over lang tid.

Ifølge sluttinnlegget fra Teslas advokat, Lars Erik Steinkjer i advokatfirmaet Wikborg Rein, er noen av parkeringene gjort av Teslas ansatte, som dermed heller ikke har betalt for parkeringen sin selv, og i stedet overlatt ansvaret for å betale til arbeidsgiveren sin.

Men ifølge Tesla utgjør hovedtyngden av de ubetalte parkeringsregningene parkeringer som er gjort av Teslas kunder.