BETALER IKKE: I mange parkeringshus, som i dette på Frogner i Oslo, kan man kjøre ut før man betaler. Dermed sendes regningen til bilens eier.Foto: GEIR RØED
Millionstrid i retten:
Tesla-førere stikker av fra parkerings-regningene
Tesla-kunder dropper å betale for parkeringene sine når de har lånebil fra Tesla Norge. Parkeringsgigant krever at Tesla betaler for parkeringene.
Parkeringsselskapet Riverty, som håndterer fakturaene for
en rekke parkeringsselskaper, blant annet Onepark, krever at Tesla Norge skal
betale nesten 1 million kroner, 889.000 kroner, for parkeringer som for en stor del er gjort av Teslas
kunder, når de har lånebil fra Tesla.
I et sluttinnlegg til Oslo tingrett skriver Riverty at
Tesla Norge over flere år har betalt tilsvarende fakturaer.
– Det har skjedd uten nærmere diskusjoner, skriver
Rivertys advokat Kyrre W. Kielland fra Ræder Bing advokatfirma.
Men plutselig satte Tesla Norge foten ned og nektet å
betale for flere parkeringer på lånebilene sine. Da næringslivsavisen E24 skrev
om betalingskonflikten tidligere i sommer, var det utestående
parkeringsregninger for 131.000 kroner.
Nå har beløpet vokst til nesten 1
million kroner, ifølge dokumenter Motor har fått innsyn i hos Oslo tingrett.
Skiltgjenkjenning
På stadig flere parkeringsplasser er det
skiltgjenkjenning, slik at kjøretøy kan kjøres ut uten at føreren gjør opp for seg der
og da. Betales det ikke på nett innen 48 timer, får eierne av bilen en faktura, med gebyr.
Siden Tesla eier utlånsbilene som kundene bruker, er det Tesla som får de
stadig voksende regningene.
Tesla nekter ikke bare å betale for parkeringene. De vil heller ikke oppgi til
parkeringsgiganten hvilke kunder som har lånt bilene, slik at Riverty kan sende
regningene direkte til Tesla-kundene.
Tesla mener at parkeringsselskapene selv har
risikoen, og dermed også ansvaret for å få inn pengene, når parkeringssystemet gjør det mulig å kjøre ut fra parkeringsanlegg før man
betaler.
Annonse
I retten
Riverty vil ikke godta Teslas betalingsnekt, og i forrige
uke ble betalingstvisten behandlet i Oslo tingrett. Dommen har ikke falt ennå,
men da forliksrådet tidligere behandlet striden, ble Tesla dømt til å betale
for parkeringene.
Overfor E24 har kommunikasjonssjef Kristina Nilsson i
Riverty tidligere bekreftet at parkeringsstriden mellom Riverty og Tesla Norge
har pågått over lang tid.
Ifølge sluttinnlegget fra Teslas advokat, Lars Erik
Steinkjer i advokatfirmaet Wikborg Rein, er noen av parkeringene gjort av Teslas ansatte, som dermed heller ikke har betalt for parkeringen sin selv, og i stedet overlatt ansvaret for å betale til arbeidsgiveren sin.
Men ifølge Tesla utgjør
hovedtyngden av de ubetalte parkeringsregningene parkeringer som er gjort av Teslas
kunder.