Den 28. september i år sto de første kjøretøyene klare i fabrikken i Casa Grande i Arizona, og denne helgen – lørdag 30. oktober – skal privatkunder omsider kunne sette seg bak rattet.
Selskapet ble etablert allerede i 2007, som batteriprodusenten Atieva, men den viktigste delen av tidslinjen startet i 2016.
Da forelå planene om nevnte fabrikk, og viktigere: Prototypen av bilen Lucid Air ble avduket.
Finansiert via Saudi Arabia
Et par år senere kom de store og nødvendige pengene på plass etter vellykkede forhandlinger med Saudi Arabias statlige investeringsfond, og derfra har små og store drypp om Lucid Air nådd de bilinteresserte med ujevne mellomrom.
Men nå er den altså her, bilen som – kanskje håpefullt – blir kalt «Tesla-killeren».
Økenavnet er blitt hengende ved Lucid Air i større grad enn de to–tre sammenliknbare prosjektene, kanskje på grunn av start-up-utgangspunktet, designet og – ikke minst – den oppgitte maksrekkevidden på hele 837 kilometer.
Annonse
Lager lanseringsevent
Det er modellen Dream Edition som leveres først, skriver Electrek.
Denne utgaven koster 169.000 dollar, men er ifølge Lucid Motors egne sider «fully booked» og ikke mulig å reservere per nå.
De variantene man kan sette på ønskelisten, koster fra 77.400 dollar (Air Pure, skal komme neste år) til 139.000 dollar (Air Grand Touring).
Selskapet akter å komme godt når de unektelig kommer sent, og tar de første eierne med på «Lucid rally» gjennom formodentlig fotovennlig utmark i California – selvsagt gjenstand for vegg-til-vegg-dekning gjennom sosiale medier.
Så gjenstår det å se hva bilen vil bety for markedet generelt, og kanskje Tesla spesielt.
Sikkert er det i hvert fall at Lucid Airs nøkkeltall vil bli studert og diskutert av både kunder og konkurrenter: