REKORDBIL: Elon Musk kjørte selv fartsvidunderet Model S Plaid opp på scenen foran fansen. De første 25 eksemplarene ble levert til kunder under begivenheten.
REKORDBIL: Elon Musk kjørte selv fartsvidunderet Model S Plaid opp på scenen foran fansen. De første 25 eksemplarene ble levert til kunder under begivenheten.

Tesla lanserte Model S Plaid:

Musk: – Derfor er det viktig å lage verdens raskeste bil

Å bevise at elbiler er de mest bærekraftige er én ting. Tesla-sjef Elon Musk vil bevise at de kan være best på alt annet også.

Publisert Sist oppdatert

I natt norsk tid kjørte Elon Musk en runde på testbanen med full akselerasjon på rettstrekningen, før han kjørte rett opp på scenen foran et begrenset antall skuelystne for å presentere sin nye «baby», Tesla Model S Plaid.

Denne modellen skal sørge for at Model S, som ble lansert i 2012, fortsatt er en referanse i bilverden. I tillegg til diverse tekniske forbedringer av mer praktisk art, er Model S Plaid nemlig verdens raskeste produksjonsbil.

Lanseringen, som ble sendt direkte i natt, kan du se her. Her forklares også de tekniske detaljene:

Banker alle supersportsbilene

Mens supersportsbiler som Porsche 918 Spyder og Koenigsegg One:1 vakte oppsikt med 2,5 sekunder fra 0 til 100 km/t, klarte Bugatti Chiron øvelsen på fantastiske 2,4 sekunder.

Den tiden klarte Tesla Model S – vel å merke ikke en supersportsbil, men en elektrisk familiebil – allerede å tangere med Ludicrous Mode, før Porsche kom med Taycan Turbo S og oppnådde det samme tallet.

Men her kommer altså Tesla og setter alle på plass:

2,1 sekunder fra 0 til 100 km/t, altså en forbedring på ytterligere 12,5 prosent.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPDATERT:</span> Slik ser interiøret ut i nye Model S Plaid.
OPPDATERT: Slik ser interiøret ut i nye Model S Plaid.

Når det gjelder rene ytelser, fokuserte Musk under presentasjonen på at det er første gang en produksjonsbil gjør 0-60 miles i timen på under to sekunder (tiden er 1,9 sekunder) og «quarter mile» (vel 400 meter), som er den amerikanske referansen, på 9,2 sekunder.

Dette klarer den takket være en toppeffekt på 1020 hestekrefter. Mer anekdotisk er toppfarten på 322 km/t.

Vil gjøre bærekraft attraktivt

– Men hva er så vitsen med dette, spør Musk retorisk på scenen og svarer umiddelbart selv.

Poenget er å vise at elbilen slår de beste fossilbilene på ytelser. Det handler om å overbevise, om å selge bredt inn at elbiler ikke bare er det mest bærekraftige alternativet, men kort og godt det beste alternativet.

«Fysikken er loven. Alt annet er anbefalinger», sa Musk under presentasjonen,

I Norge er muligvis en slik argumentasjon for lengst blitt nær overflødig, men i USA er det fortsatt mye arbeid som gjenstår for å gjøre elbiler «spiselige» for folk flest. Derfor mener Musk slike stunt er viktige - for ikke bare å utvikle anerkjennelsen av merkevaren Tesla, men elbil generelt.

Lang rekkevidde - kort ladetid

Og ikke bare er Model S Plaid rask. Den kommer også med en mer enn anstendig rekkevidde på opptil 628 km, kan Tesla-sjefen fortelle.

Den skal dessuten kunne lades svært raskt: 300 ekstra km rekkevidde på 15 minutter, lovte Musk fra scenen. Dette betyr at bilen kan bruke bortimot full kapasitet på de nye 250 kW V3 superladerne.

I og med at det nylig ble annonsert at den enda råere versjonen, Model S Plaid +, ikke blir noe av, betyr det at Tesla antakelig vil måtte se seg slått på rekkevidde av Mercedes-Benz i løpet av året. Mercedes' kommende el-flaggskip EQS skal nemlig lanseres med 770 km rekkevidde.

Men det stopper ikke der: