– Man må gå ut av bilen for å forsikre seg om at det ikke
er hindringer før man kjører videre, sa teknisk leder Emil Svenrup i Tesla
Norge i en rettssak mellom Tesla og Tesla-kunde Dagfinn Norang.
De oppsiktsvekkende erkjennelsene falt i Agder tingrett
den andre uken i mai, etter at Tesla Norge har saksøkt Norang – fordi de ikke
ville akseptere et vedtak fra Forbrukerklageutvalget.
Tesla har de siste årene erstattet tradisjonelle parkeringssensorer
med et nytt, rent kamerabasert system til å måle avstanden til hindringer, og
varsle om dette. Dette systemet – som Tesla kaller Tesla vision – har ført til
stor frustrasjon hos flere kunder, blant annet hos Herman
Ellingsen i Grimstad.
Også Dagfinn Norang i Flekkefjord har vært svært
misfornøyd med at han ikke fikk parkeringssensorer da han kjøpte en ny Tesla
Model Y.
I Agder tingrett hevdet Tesla Norges advokat
Håvard Salvesen Njølstad at det er å anse som en betydelig oppgradering å få
Tesla vision i stedet for vanlige parkeringssensorer.
Han sa at Tesla vision er et bedre alternativ, fordi
kamerasystemet ifølge Tesla gir mer detaljert og presis informasjon enn vanlige
sensorer.
– Verdien av bil med Tesla vision er høyere enn bil med ultrasonisk sensor, hevdet Tesla-advokaten i retten.
Annonse
Videoer
I tingretten viste Dagfinn Norang videoer han har
tatt opp. Den ene videoen viser at Teslaen hevder at den krasjer, selv om den
står parkert på en flat gresslette. Den andre videoen viser at bilen ikke
varsler når Norang kjører helt inntil og kommer borti noen bilhjul i garasjen
sin.
Norang skulle til sin egen store overraskelse få støtte fra Tesla Norges eget vitne.
I tingretten erkjente og bekreftet Teslas vitne,
teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge, svakhetene og manglene med Tesla
vision.
I dommen er han gjengitt på at Tesla vision kan gi
kollisjonsvarsler selv om bilen står på en flat gresslette, fordi
kamerasystemet ikke gjenkjenner og forstår omgivelsene rundt bilen.
Dessuten kan Teslaene tro at en garasjeport som står åpen, i stedet er lukket.
– Når man rygger ut av garasjen, kan kamerasystemet
«huske» at det var en vegg eller port bak bilen da man kjørte inn i garasjen.
Da kan man oppleve varsel om hindring, selv om garasjeporten er åpen og det
ikke er noen hindringer, sa Svenrup i tingretten, ifølge dommen.
Løsningen, ifølge den tekniske lederen, er at førerne må
gå ut av bilen for å forsikre seg om at det ikke er noen hindringer før man
kjører videre.
– Tesla vision-systemet kan sies å være «for forsiktig»,
erkjente den tekniske lederen i tingretten. Han fortalte også at det arbeides
kontinuerlig med å utvikle kamerasystemet.
Stadig flere bilprodusenter har kameraer rundt bilen, som
varsler føreren og måler avstandene. Men ifølge Tesla Norges tekniske leder har
alle de andre bilprodusentene valgt å beholde vanlige parkeringssensorer.
Annonse
– Selgerne visste
Dagfinn Norang i Flekkefjord klaget på bilkjøpet, fordi
han mener Teslas kamerabaserte system ikke er godt nok uten vanlige
parkeringssensorer i tillegg.
Det har han fått også rettens medhold i.
– Tesla vision er ikke et fullgodt alternativ til
parkeringssensorer, konkluderer retten.
Tingretten påpeker i tillegg at Norangs bil de første månedene
også manglet Tesla vision, før dette ble etterinstallert hos ham og andre
kunder cirka et halvt år etter at han fikk bilen.
«30.000 kroner er veldig, veldig lite. Tapet for meg er mye større»
Dagfinn Norang
Retten mener videre at Dagfinn Norang, ut fra kjøpekontrakten og opplysningene
han fikk, kunne forvente å få parkeringssensorer. Også her
har de lagt til grunn uttalelser Teslas tekniske leder kom med i retten.
Den tekniske lederen hevdet at da Norang kjøpte bilen
sin, visste Teslas selgere, eller de burde vite, at vanlige parkeringssensorer
skulle fjernes fra Teslas biler. Den tekniske lederen sa i retten at etter
hans syn burde Norang fått disse opplysningene.
Tingretten har gitt Dagfinn Norang et skjønnsmessig
prisavslag på 30.000 kroner, som er samme beløp han ble tilkjent i
Forbrukerklageutvalget.
– Det er en lettelse å ha vunnet. Men jeg er ikke helt
fornøyd, sier Norang til Motor, og fortsetter:
– 30.000 kroner er veldig, veldig lite. Tapet for meg er
mye større. Jeg sitter igjen med en bil jeg ikke vil ha, og som ikke virker
slik den skal.
Han forteller blant annet at kona ikke ønsker å kjøre
bilen.
– Hva synes du om innrømmelsene Teslas tekniske leder kom
med i rettssaken?
– Det er flott at han er ærlig og sier det alle ser. Jeg
håper nå at Tesla som selskap tar ansvar og retter opp i dette. Så langt har de
gitt blaffen i det.
Annonse
Tesla er tause
Motor har bedt Tesla Norge utdype uttalelsene til Teslas
tekniske leder om svakhetene til Teslas kamerasystem.
Motor har også spurt hva Tesla Norge synes om at en
gresslette kan bli sett på som hindringer av Tesla vision, og at en garasjeport
som er åpen kan bli sett på som en garasjeport som er lukket.
Tesla Norge vil ikke svare, opplyser de i en epost. Tesla
svarer heller ikke på om og når Tesla-kundene kan regne med forbedringer eller
endringer i kamerasystemet, og hva de synes om kritikken fra tingretten.
Det er heller ikke kjent om Tesla anker dommen. Norang selv vil ikke anke, selv om han er misfornøyd med beløpet han er tilkjent.
Både NAF og Norsk elbilforening har vært kritiske
til Teslas vision-system. Les
mer om det her.