KAMERASYSTEM: På bildet til høyre hevder Teslaen til Dagfinn Norang at den holder på å krasje - mens den står på en gresslette.

Ber kundene gå ut av bilen:

Tesla innrømmer svakheter med kamera-system

Tesla vedgår at kameraene på de nye Teslaene er misvisende og for dårlige, og sier at kundene må gå ut av bilen for å sjekke hindringer.

Publisert Sist oppdatert

– Man må gå ut av bilen for å forsikre seg om at det ikke er hindringer før man kjører videre, sa teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge i en rettssak mellom Tesla og Tesla-kunde Dagfinn Norang.

De oppsiktsvekkende erkjennelsene falt i Agder tingrett den andre uken i mai, etter at Tesla Norge har saksøkt Norang – fordi de ikke ville akseptere et vedtak fra Forbrukerklageutvalget.

Tesla har de siste årene erstattet tradisjonelle parkeringssensorer med et nytt, rent kamerabasert system til å måle avstanden til hindringer, og varsle om dette. Dette systemet – som Tesla kaller Tesla vision – har ført til stor frustrasjon hos flere kunder, blant annet hos Herman Ellingsen i Grimstad.

PÅ GRESSLETTE: Teslaen til Dagfinn Norang sto slik, på en gresslette, da Tesla vision-systemet påsto at bilen krasjet.

Også Dagfinn Norang i Flekkefjord har vært svært misfornøyd med at han ikke fikk parkeringssensorer da han kjøpte en ny Tesla Model Y.

I Forbrukerklageutvalget ble han tilkjent et prisavslag. Men Tesla Norge nektet å følge vedtaket. Tesla ville ikke betale Norang 30.000 kroner i prisavslag.

– Bedre

I Agder tingrett hevdet Tesla Norges advokat Håvard Salvesen Njølstad at det er å anse som en betydelig oppgradering å få Tesla vision i stedet for vanlige parkeringssensorer.

Han sa at Tesla vision er et bedre alternativ, fordi kamerasystemet ifølge Tesla gir mer detaljert og presis informasjon enn vanlige sensorer.

– Verdien av bil med Tesla vision er høyere enn bil med ultrasonisk sensor, hevdet Tesla-advokaten i retten.

Videoer

I tingretten viste Dagfinn Norang videoer han har tatt opp. Den ene videoen viser at Teslaen hevder at den krasjer, selv om den står parkert på en flat gresslette. Den andre videoen viser at bilen ikke varsler når Norang kjører helt inntil og kommer borti noen bilhjul i garasjen sin.

Norang skulle til sin egen store overraskelse få støtte fra Tesla Norges eget vitne.

I tingretten erkjente og bekreftet Teslas vitne, teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge, svakhetene og manglene med Tesla vision.

I dommen er han gjengitt på at Tesla vision kan gi kollisjonsvarsler selv om bilen står på en flat gresslette, fordi kamerasystemet ikke gjenkjenner og forstår omgivelsene rundt bilen.

– Gå ut av bilen

Dessuten kan Teslaene tro at en garasjeport som står åpen, i stedet er lukket.

TREFFER HINDRING: Tesla vision-systemet varslet ikke da Norangs bil traff denne hindringen, bildekk i garasjen hans.

– Når man rygger ut av garasjen, kan kamerasystemet «huske» at det var en vegg eller port bak bilen da man kjørte inn i garasjen. Da kan man oppleve varsel om hindring, selv om garasjeporten er åpen og det ikke er noen hindringer, sa Svenrup i tingretten, ifølge dommen.

Løsningen, ifølge den tekniske lederen, er at førerne må gå ut av bilen for å forsikre seg om at det ikke er noen hindringer før man kjører videre.

– Tesla vision-systemet kan sies å være «for forsiktig», erkjente den tekniske lederen i tingretten. Han fortalte også at det arbeides kontinuerlig med å utvikle kamerasystemet.

Stadig flere bilprodusenter har kameraer rundt bilen, som varsler føreren og måler avstandene. Men ifølge Tesla Norges tekniske leder har alle de andre bilprodusentene valgt å beholde vanlige parkeringssensorer.

– Selgerne visste

Dagfinn Norang i Flekkefjord klaget på bilkjøpet, fordi han mener Teslas kamerabaserte system ikke er godt nok uten vanlige parkeringssensorer i tillegg.

Det har han fått også rettens medhold i.

– Tesla vision er ikke et fullgodt alternativ til parkeringssensorer, konkluderer retten.

Tingretten påpeker i tillegg at Norangs bil de første månedene også manglet Tesla vision, før dette ble etterinstallert hos ham og andre kunder cirka et halvt år etter at han fikk bilen.

«30.000 kroner er veldig, veldig lite. Tapet for meg er mye større»

Dagfinn Norang

Retten mener videre at Dagfinn Norang, ut fra kjøpekontrakten og opplysningene han fikk, kunne forvente å få parkerings­sensorer. Også her har de lagt til grunn uttalelser Teslas tekniske leder kom med i retten.

Den tekniske lederen hevdet at da Norang kjøpte bilen sin, visste Teslas selgere, eller de burde vite, at vanlige parkerings­sensorer skulle fjernes fra Teslas biler. Den tekniske lederen sa i retten at etter hans syn burde Norang fått disse opplysningene.

Vil ikke ha bilen

Tingretten har gitt Dagfinn Norang et skjønnsmessig prisavslag på 30.000 kroner, som er samme beløp han ble tilkjent i Forbrukerklageutvalget.

– Det er en lettelse å ha vunnet. Men jeg er ikke helt fornøyd, sier Norang til Motor, og fortsetter:

– 30.000 kroner er veldig, veldig lite. Tapet for meg er mye større. Jeg sitter igjen med en bil jeg ikke vil ha, og som ikke virker slik den skal.

Han forteller blant annet at kona ikke ønsker å kjøre bilen.

– Hva synes du om innrømmelsene Teslas tekniske leder kom med i rettssaken?

– Det er flott at han er ærlig og sier det alle ser. Jeg håper nå at Tesla som selskap tar ansvar og retter opp i dette. Så langt har de gitt blaffen i det.

Tesla er tause

Motor har bedt Tesla Norge utdype uttalelsene til Teslas tekniske leder om svakhetene til Teslas kamerasystem.

Motor har også spurt hva Tesla Norge synes om at en gresslette kan bli sett på som hindringer av Tesla vision, og at en garasjeport som er åpen kan bli sett på som en garasjeport som er lukket.

Tesla Norge vil ikke svare, opplyser de i en epost. Tesla svarer heller ikke på om og når Tesla-kundene kan regne med forbedringer eller endringer i kamerasystemet, og hva de synes om kritikken fra tingretten.

Det er heller ikke kjent om Tesla anker dommen. Norang selv vil ikke anke, selv om han er misfornøyd med beløpet han er tilkjent.

Både NAF og Norsk elbilforening har vært kritiske til Teslas vision-system. Les mer om det her.