Se Dagfinns video:
Her påstår Teslaen at den krasjer
Parkeringsassistenten på Teslaen til Dagfinn Norang er så dårlig at den viser at bilen kjører på noe, selv når den står på en gresslette uten noen hindringer rundt bilen. Nå er han tilkjent prisavslag.
– Dette systemet er både ubrukelig og unøyaktig på denne bilen, sier bilteknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Han har med forbløffelse sett en video tatt av Tesla-eier Dagfinn Norang i Flekkefjord, som viser at Teslaen til Norang rett og slett tror at den kjører inn i hindringer, selv om den står på en åpen gressplen.
Det lyser rødt rundt store deler av bilen, både foran, langs hele førersiden og bak.
– Her ser vi hvordan Tesla vision fungerer. Den gir beskjed om at det er hindringer rundt hele bilen. Men jeg står på en helt åpen plass, sier Norang på videoen.
– Latterlig
På opptaket han selv gjorde i april i fjor, går han deretter ut av bilen, og filmer rundt hele Teslaen – for å dokumentere at han står på en åpen gresslette.
– Her er det ingen hindringer, Og dette skal være like godt som parkeringssensorer, sier han oppgitt, og legger til:
– Det er en rimelig latterlig påstand, for å si det mildt.
Misfornøyd
Bilen til Dagfinn Norang, en Tesla Model Y, hadde til hans store overraskelse ikke vanlige parkeringssensorer da han fikk den levert i november 2022. Ca. fire måneder etter overtakelsen installerte Tesla i stedet sitt nye Tesla Vision, et kamerabasert system.
Det systemet er Norang svært misfornøyd med.
Han hevder han ikke ble informert om at Tesla samme høst endret standardutstyret på bilmodellen, og ikke lenger leverer biler med parkeringssensorer.
Tesla, derimot, hevder at Norang og andre kunder ble informert om endringene gjennom informasjon på Teslas nettsider.
30.000 kr
Norang klaget til forbruker-myndighetene, og krevde å få heve kjøpet av bilen.
Forbrukerklageutvalget, som avgjør tvister etter blant annet bilhandel, har avslått hevingskravet. Men de har tilkjent Norang 30.000 kroner i et skjønnsmessig prisavslag, for at standardutstyret ble endret uten at Tesla ifølge Forbrukerklageutvalget informerte godt nok.
– Kunden hadde grunn til å forvente at bilen ville ha parkeringssensorer, konkluderer Forbrukerklageutvalget, som også påpeker at Tesla ikke har dokumentert at den kamerabaserte parkeringsassistenten fungerer like godt som parkeringssensorer.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Forbrukertilsynet:
P-gebyrer kan være ulovlige
-
Piggdekk-forbud:
700 har fått piggdekk-gebyr
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
-
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
-
Bilkjøp:
«Sveriges NAF» fraråder Tesla
– Ubrukelig
Motor har sendt Norangs video til Tesla Norge, og spurt hva de synes om kvaliteten på bilens kamerabaserte parkeringsassistent.
Tesla har ikke svart.
NAF er derimot ikke nådig i sin kritikk, etter å ha sett videoen.
– Man må kunne stole på parkeringsassistentene. Her viser Teslaen at det er hindringer rundt bilen, uten at det er det. Det er misvisende, og da blir systemet ubrukelig, sier bilteknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Forskjell
Også Norsk elbilforening har vært kritiske til kvaliteten på Tesla vision-systemet.
Da de testet dette systemet opp mot en Tesla Model 3 som har parkeringssensorer, avdekket de at Tesla vision ikke oppdaget en lyktestolpe bak bilen, mens Teslaen med tradisjonelle parkeringssensorer lett registrerte og advarte mot den samme lyktestolpen.
Dagfinn Norang har nå testet sin egen bil på nytt, for å dokumentere at systemet ikke er blitt bedre siden i fjor vår.
Han har sendt Motor en video, som viser at bilen sier han må stoppe å rygge omlag to meter fra en murkant. En annen video han har laget, viser at bilen hans først ber ham stoppe fra å kjøre fremover når bilen treffer hjulene han har lagret i garasjen.
Saksøkt
Tesla Norge nekter å betale Norang de 30.000 kronene Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Tesla skal betale ham.
I stedet har de saksøkt ham, og tatt saken til tingretten.
Forbrukerklageutvalget er ment som et løsningsorgan i forbrukertvister, slik at selger og kjøper skal slippe å gå til retten med de kostnadene det medfører.
Motor har spurt Tesla Norge hvorfor de ikke aksepterer vedtaket, og i stedet saksøker kunden sin.
Det har Tesla heller ikke svart på.
Dagfinn Norang vil helst ha en bil med parkeringssensorer.
– Jeg hadde en lånebil en ukes tid med sensorer. Det fungerte mye bedre, sier han.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?