MILLIONBIL: Teslaen kostet 951.000 kroner ny. Nå skal Svein Halvard Nergård (inni bilen) få igjen 1,2 millioner kroner.

Svein Halvard har et spesielt problem:

Tesla greier ikke å feste setet på millionbilen

I fire år har Svein Halvard Nergård forsøkt å få Tesla til å feste førersetet i Teslaen sin. Nå krever forbrukermyndighetene at Tesla betaler ham 1,2 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Moderne elbiler, ikke minst Teslas biler, er fulle av nymotens elektronikk – hvor mye kan gå galt.

Men for Svein Halvard Nygård er det ikke fancy utstyr som skaper problemer. Det er derimot setet han sitter i.

Førersetet er nemlig løst.

– Setet synes å bli stadig mer løst og bevegelig. Jeg er redd det skal løsne helt i en kraftig oppbremsing eller i et bråstopp, sier han.

Reklamerte

Nergård fra Oppdal i Trøndelag kjøpte for seks år siden, i desember 2016, en ny Tesla Model S til 951.000 kroner.

Etter to år merket han under en såkalt fantom-bremsing at førersetet var løst. Fantom-bremsing er når bilen ved en feil bremser tilsynelatende uten grunn, og uten forvarsel.

BILEIEREN: Svein Halvard Nergård på kjøretur ved en tidligere anledning i bilsetet som er løst.

Klarer ikke

Han reklamerte til Tesla, som til sammen fire ganger har forsøkt å feste setet, slik at det ikke blir løst. Tesla har også forsøkt å bytte seteputen.

Men det som man skulle tro er en enkel reparasjon, har vært umulig å få ordnet for bilprodusenten. Setet blir bare løsere og løsere.

Nergård er like lite ekspert på feste av bilseter som de fleste av oss. Men han tror at det rett og slett er gjengene som gradvis har blitt ødelagt.

– Karosseriet i Model S er stort sett av aluminium, som ikke er så solid som stål. Det styrker min hypotese om at gnissing av løse deler over tid fører til dårlige gjenger.

EU-kontroll

Både Tesla og NAF har flere ganger hver undersøkt bilen. De konstaterer begge at setet er løst, ifølge dokumenter Motor har fått kopi av.

Det løse setet ble blant annet anmerket under både den første EU-kontrollen i 2020 og på den andre tidligere i år.

– Man bør forvente at setet er festet, at det holder seg fast og ikke løsner, skrev en NAF-kontrollør i sin rapport.

Også teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF Advokat har undersøkt det løse setet.

– Det er unormal slark og bevegelse i førersetet, skriver Bergerud i sin rapport.

Da han undersøkte bilen, var også to representanter fra Tesla til stede.

– Også de var enige i at det er for mye slark og bevegelse i setet, skriver Bergerud.

Får heve kjøpet

Da Tesla ikke greide å feste setet, klaget Nergård først til Forbrukerrådet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, fordi Forbrukerrådet ikke greide å mekle frem en løsning.

Forbrukerklageutvalget har nå behandlet saken, og konkluderer med at problemene med førersetet er så store at Nergård skal få heve hele kjøpet av bilen. De mener feilen er alvorlig.

Vedtaket innebærer at Tesla må ta tilbake bilen – og betale hele kjøpesummen på 951.000 kroner tilbake til Nergård.

I tillegg skal han få forsinkelsesrenter fra sommeren 2019. Dette utgjør over 200.000 kroner, slik at Tesla totalt skylder kunden 1,2 millioner kroner.

– Ikke trafikkfarlig

Tesla er ikke enig i at Nergård skal få heve kjøpet.

De skriver i et brev til forbrukermyndighetene at de er enige i at setet er løst. Men de mener det ikke er unormalt, og at det ikke er for mye bevegelse i setet.

Tesla understreker at setene i bilene deres ved slitasje kan bli løse.

– Bevegeligheten til setet er ikke noe man merker ved normal kjøring. Bare ved kraftig oppbremsing, skriver Tesla.

De mener dette ikke er trafikkfarlig, og at det heller ikke er farlig i en kollisjon.

Tesla Norge har ikke ønsket å svare på spørsmål fra Motor.

– Kvalitetsproblem

Svein Halvard Nergård satte i 2020 Teslaen sin på lager. Han har i stedet kjøpt en annen bil, som han føler er tryggere å bruke.

Nå håper han Tesla aksepterer vedtaket til Forbrukerklageutvalget. Teslas svarfrist har ikke gått ut.

– I en bil full av elektronikk, hva tenker du om at det er setet ditt som skaper problemer?

– Jeg tenker at dette er et generelt kvalitetsproblem hos Tesla. Tesla er nok best i klassen på elektronikk, men ikke på mekanikk, sier Nergård.

– Burde ikke være slik

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF har gjennom flere tiår vært borti svært mange problemsaker om bil.

– Denne bilen er full av elektronikk og teknikk som det er mer naturlig at det kunne skjedd noe med. Det burde ikke være slik at Tesla ikke greier å skru fast setet. De har prøvd fire ganger, uten å få det til.

– Hvilke konsekvenser har et løst sete?

– Når setet er løst, er det ubehagelig for føreren. Dessuten kan det gå ut over sikkerheten.