MILLIONBIL: Teslaen kostet 951.000 kroner ny. Nå skal Svein Halvard Nergård (inni bilen) få igjen 1,2 millioner kroner.Foto: PRIVAT
Svein Halvard har et spesielt problem:
Tesla greier ikke å feste setet på millionbilen
I fire år har Svein Halvard Nergård forsøkt å få Tesla til å feste førersetet i Teslaen sin. Nå krever forbrukermyndighetene at Tesla betaler ham 1,2 millioner kroner.
Moderne elbiler, ikke minst Teslas biler, er fulle av
nymotens elektronikk – hvor mye kan gå galt.
Men for Svein Halvard Nygård er det ikke fancy utstyr som
skaper problemer. Det er derimot setet han sitter i.
Førersetet er nemlig løst.
– Setet synes å bli stadig mer løst og bevegelig. Jeg er
redd det skal løsne helt i en kraftig oppbremsing eller i et bråstopp, sier
han.
Reklamerte
Nergård fra Oppdal i Trøndelag kjøpte for
seks år siden, i desember 2016, en ny Tesla Model S til 951.000 kroner.
Etter to år merket han under en såkalt fantom-bremsing at
førersetet var løst. Fantom-bremsing er når bilen ved en feil bremser
tilsynelatende uten grunn, og uten forvarsel.
Annonse
Klarer ikke
Han reklamerte til Tesla, som til sammen fire ganger har
forsøkt å feste setet, slik at det ikke blir løst. Tesla har også forsøkt å
bytte seteputen.
Men det som man skulle tro er en enkel reparasjon, har
vært umulig å få ordnet for bilprodusenten. Setet blir bare løsere og løsere.
Nergård er like lite ekspert på feste av bilseter som de
fleste av oss. Men han tror at det rett og slett er gjengene som gradvis har
blitt ødelagt.
– Karosseriet i Model S er stort sett av aluminium, som ikke
er så solid som stål. Det styrker min hypotese om at gnissing av løse deler
over tid fører til dårlige gjenger.
Både Tesla og NAF har flere ganger hver undersøkt bilen.
De konstaterer begge at setet er løst, ifølge dokumenter Motor har fått kopi av.
Det løse setet ble blant annet anmerket under både den
første EU-kontrollen i 2020 og på den andre tidligere i år.
– Man bør forvente at setet er festet, at det holder seg
fast og ikke løsner, skrev en NAF-kontrollør i sin rapport.
Også teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF Advokat har
undersøkt det løse setet.
– Det er unormal slark og bevegelse i førersetet, skriver
Bergerud i sin rapport.
Da han undersøkte bilen, var også to representanter fra
Tesla til stede.
– Også de var enige i at det er for mye slark og
bevegelse i setet, skriver Bergerud.
Annonse
Får heve kjøpet
Da Tesla ikke greide å feste setet, klaget Nergård først
til Forbrukerrådet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, fordi
Forbrukerrådet ikke greide å mekle frem en løsning.
Forbrukerklageutvalget har nå behandlet saken, og
konkluderer med at problemene med førersetet er så store at Nergård skal få
heve hele kjøpet av bilen. De mener feilen er alvorlig.
Vedtaket innebærer at Tesla må ta tilbake bilen – og
betale hele kjøpesummen på 951.000 kroner tilbake til Nergård.
I tillegg skal han få forsinkelsesrenter fra sommeren
2019. Dette utgjør over 200.000 kroner, slik at Tesla totalt skylder kunden 1,2
millioner kroner.
Tesla er ikke enig i at Nergård skal få heve kjøpet.
De skriver i et brev til forbrukermyndighetene at de er
enige i at setet er løst. Men de mener det ikke er unormalt, og at det ikke er for
mye bevegelse i setet.
Tesla understreker at setene i bilene deres ved slitasje kan
bli løse.
– Bevegeligheten til setet er ikke noe man merker ved
normal kjøring. Bare ved kraftig oppbremsing, skriver Tesla.
De mener dette ikke er trafikkfarlig, og at det heller
ikke er farlig i en kollisjon.
Tesla Norge har ikke ønsket å svare på spørsmål fra
Motor.
Annonse
– Kvalitetsproblem
Svein Halvard Nergård satte i 2020 Teslaen sin på lager.
Han har i stedet kjøpt en annen bil, som han føler er tryggere å bruke.
Nå håper han Tesla aksepterer vedtaket til
Forbrukerklageutvalget. Teslas svarfrist har ikke gått ut.
– I en bil full av elektronikk, hva tenker du om at det
er setet ditt som skaper problemer?
– Jeg tenker at dette er et generelt kvalitetsproblem hos
Tesla. Tesla er nok best i klassen på elektronikk, men ikke på mekanikk, sier
Nergård.
– Burde ikke være slik
Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF har gjennom flere
tiår vært borti svært mange problemsaker om bil.
– Denne bilen er full av elektronikk og teknikk som det
er mer naturlig at det kunne skjedd noe med. Det burde ikke være slik at Tesla
ikke greier å skru fast setet. De har prøvd fire ganger, uten å få det til.
– Hvilke konsekvenser har et løst sete?
– Når setet er løst, er det ubehagelig for føreren.
Dessuten kan det gå ut over sikkerheten.