Testinstitusjonen, som består av bilistorganisasjoner, trafikkmyndigheter og forsknings- og teknologiorganisasjoner i hele Europa, publiserte mandag resultatet for tre nye biler:
Nio ET7, Renault Megane E-Tech og Tesla Model 3. Alle tre er elektriske, og alle tre imponerer med maksimale fem stjerner etter at de ulike kjøresyklusene er unnagjort i laboratoriet. Men Teslas minste modell med en motor og bakhjulsdrift, får litt ekstra ros. Green NCAP måler forøvrig netto batterikapasitet i denne modellen, til 61 kWt.
Miljøfokus
Det er første gang Green NCAP tester en Tesla, og resultatet imponerer. Testen er basert på den standardiserte WLTP-syklusen alle biler som skal selges i Europas må gjennom, men Green NCAP har utvidet testen med et kraftigere miljøfokus.
Blant annet kjøres bilene gjennom et vinterprogram i minus 7 grader, med lys på og klimaanlegget innstilt på 23 grader. Testen inkluderer også en motorveietappe med hastigheter opp til 130 km/t, og med en rekke akselerasjoner fra 80 km/t.
Det er spesielt i sistnevnte øvelse Model 3 imponerer. Et gjennomsnittsforbruk på 21,1 kWt/100 km er vesentlig lavere enn alle øvrige elbiler Green NCAP har testet, og underbygger tallene Tesla har oppnådd i verdens største elbiltester, som NAF og Motor arrangerer to ganger i året.
Rekkevidde
Til sammenlikning har langt mindre Hyundai Kona et forbruk på 27,2 kWt/100 km i samme test, og litt mindre VW ID.3 har 23,8 kWt/100 km.
Green NCAP trekker fram Teslas lille frontareal og aerodynamiske form som hovedårsaker til det gode tallet, og konkluderer med at en relevant rekkevidde med normal kjøring, er 450 kilometer.
Også de to andre elbilene i testen får mye ros. Nio ET7, som Motor nettopp har kjørt i Berlin (les mer her), er testet med batteriet på 100 kWt, og leverer en rekkevidde på 580 km i «sommertesten» – identisk med modellens oppgitte rekkevidde.