REKORD: Tesla Model 3 kommer ut med et rekordlavt forbruk i ny test.

Tesla Model 3 testet av Green NCAP:

Har tidenes laveste forbruk på motorvei

Teslas rimeligste modell imponerer stort i ferske forbruksmålinger gjort av Green NCAP.

Publisert

Testinstitusjonen, som består av bilistorganisasjoner, trafikkmyndigheter og forsknings- og teknologiorganisasjoner i hele Europa, publiserte mandag resultatet for tre nye biler:

  • Nio ET7, Renault Megane E-Tech og Tesla Model 3. Alle tre er elektriske, og alle tre imponerer med maksimale fem stjerner etter at de ulike kjøresyklusene er unnagjort i laboratoriet. Men Teslas minste modell med en motor og bakhjulsdrift, får litt ekstra ros. Green NCAP måler forøvrig netto batterikapasitet i denne modellen, til 61 kWt.

Miljøfokus

Det er første gang Green NCAP tester en Tesla, og resultatet imponerer. Testen er basert på den standardiserte WLTP-syklusen alle biler som skal selges i Europas må gjennom, men Green NCAP har utvidet testen med et kraftigere miljøfokus.

Blant annet kjøres bilene gjennom et vinterprogram i minus 7 grader, med lys på og klimaanlegget innstilt på 23 grader. Testen inkluderer også en motorveietappe med hastigheter opp til 130 km/t, og med en rekke akselerasjoner fra 80 km/t.

EFFEKTIV: Nio ET7 veier 2,4 tonn, men er likevel effektiv, mye takket være bra aerodynamikk.

Vesentlig lavere

Det er spesielt i sistnevnte øvelse Model 3 imponerer. Et gjennomsnittsforbruk på 21,1 kWt/100 km er vesentlig lavere enn alle øvrige elbiler Green NCAP har testet, og underbygger tallene Tesla har oppnådd i verdens største elbiltester, som NAF og Motor arrangerer to ganger i året.

Rekkevidde

Til sammenlikning har langt mindre Hyundai Kona et forbruk på 27,2 kWt/100 km i samme test, og litt mindre VW ID.3 har 23,8 kWt/100 km.

Green NCAP trekker fram Teslas lille frontareal og aerodynamiske form som hovedårsaker til det gode tallet, og konkluderer med at en relevant rekkevidde med normal kjøring, er 450 kilometer.

LEKKER: Renaults designperle, Megane E-Tech, kommer også svært godt ut av testen til Green NCAP, men primært i bytrafikk.

Også de to andre elbilene i testen får mye ros. Nio ET7, som Motor nettopp har kjørt i Berlin (les mer her), er testet med batteriet på 100 kWt, og leverer en rekkevidde på 580 km i «sommertesten» – identisk med modellens oppgitte rekkevidde.

Toppkarakter

Renault Megane E-Tech gjør sine saker best i lavere hastigheter, typisk by- nærtrafikk, med et forbruk på 11,8 kWt/100 km.

Men i motorveitesten, der Model 3 briljerer, øker forbruket til 26,3 kWt/100 km.

Alle tre bilene ender uansett opp med toppkarakterer på grunn av den høye effektiviteten og lave utslippet.