SVART: Teslaen har feil blant annet på skjermene og med klimaanlegget. Her er hovedskjermen helt svart.

Tesla fikk bruksforbud:

Klima­anlegget viser 23 grader feil

Teslaen har så mange alvorlige feil og mangler at vegvesenet nedla bruksforbud. Blant annet viser klimaanlegget 23 grader feil.

Publisert

Når klimaanlegget er stilt inn på å gi 22 graders varme, blir det i stedet hele 45 grader varmt.

– Dette er unormalt, skriver Forbrukerklageutvalget i et vedtak.

BRUKSFORBUD: Brevet fra Statens vegvesen. (Identifiserende opplysninger er fjernet).

For tre og et halvt år siden kjøpte en mann fra Trondheim en da to år gammel Tesla Model S for 569.000 kroner. Mannen kjøpte bilen fra en bruktbilforhandler på Østlandet. Men han har valgt å benytte seg av mulighetene han har i lovverket, og har gått til sak mot produsenten og importøren Tesla Norge.

Bilen skulle etter kjøpet vise seg å ha mange og alvorlige feil og mangler. Selv etter oppunder 20 verkstedbesøk, kunne NAF i fjor høst dokumentere at det fortsatt var en rekke forhold som Tesla ikke har greid å reparere.

– Unormalt

Dette er blant feilene som bilen fortsatt har, til tross for de mange utbedringsforsøkene, ifølge NAF-rapporten:

  • Blinklysene fungerer ikke som de skal.
  • Begge skjermene flimrer av og på.
  • Klimaanlegget har feil og leverer 45 grader ved innstilling på 22 grader.
  • Det er unormal mekanisk støy fra dashbordet.

NAF konkluderer med at dette er unormale feil i forhold til kilometer­stand og alder på bilen, og at feilene må utbedres.

Eieren av bilen påpeker dessuten at det også er feil blant annet med rygge­sensorer, blindsonevarslingen, ryggekameraer, og når bilen kjører på autopilot. 

Han hevder det også er problemer med alarmen, vindusheisene og ulyder i kabinen, samt at det er utfordring både med lading og med dørene.

Bruksforbud

Eieren mener Tesla har trenert feilsøkingen og brukt altfor lang tid. Det førte blant annet til at Statens vegvesen på et tidspunkt ga bilen bruksforbud (se bilde lengre oppe i saken), fordi EU-kontroll ikke ble gjennomført, da feilene ikke var reparert.

Tesla Norge avviser kravene fra kjøperen av bilen. De påpeker i brev til forbrukermyndighetene at det er en seks år gammel bil, som har gått cirka 80.000 kilometer, og at den både er godt brukt og er utsatt for ytre påvirkninger.

Tesla mener også at problemene med klimaanlegget ikke er dokumentert.

Forbrukerklageutvalget mener imidlertid at flere feil og mangler er dokumentert, og at bilen har svakheter. Når ikke Tesla greier å reparere, har kjøperen rett til å få heve kjøpet, mener utvalget.

Det innebærer at han får tilbake kjøpesummen, minus et beløp for nytten han har hatt av bilen.

Tesla Norge har ikke akseptert vedtaket, og forsøker nå å få bileieren med på et forlik.

– Bilen står foreløpig i oppkjørselen min, sier bileieren til Motor.