Når klimaanlegget er stilt inn på å gi 22 graders varme, blir
det i stedet hele 45 grader varmt.
– Dette er unormalt, skriver Forbrukerklageutvalget i et
vedtak.
For tre og et halvt år siden kjøpte en mann fra Trondheim
en da to år gammel Tesla Model S for 569.000 kroner. Mannen kjøpte bilen fra en
bruktbilforhandler på Østlandet. Men han har valgt å benytte seg av mulighetene
han har i lovverket, og har gått til sak mot produsenten og importøren Tesla
Norge.
Bilen skulle etter kjøpet vise seg å ha mange og
alvorlige feil og mangler. Selv etter oppunder 20 verkstedbesøk, kunne NAF i
fjor høst dokumentere at det fortsatt var en rekke forhold som Tesla ikke har
greid å reparere.
– Unormalt
Dette er blant feilene som bilen fortsatt har, til tross for de mange utbedringsforsøkene, ifølge
NAF-rapporten:
Blinklysene fungerer ikke som de skal.
Begge skjermene flimrer av og på.
Klimaanlegget har feil og leverer 45 grader ved
innstilling på 22 grader.
Det er unormal mekanisk støy fra dashbordet.
NAF konkluderer med at dette er unormale feil i forhold
til kilometerstand og alder på bilen, og at feilene må utbedres.
Eieren av bilen påpeker dessuten at det også er feil blant
annet med ryggesensorer, blindsonevarslingen, ryggekameraer, og når bilen
kjører på autopilot.
Han hevder det også er problemer med alarmen, vindusheisene
og ulyder i kabinen, samt at det er utfordring både med lading og med dørene.
Eieren mener Tesla har trenert feilsøkingen og brukt
altfor lang tid. Det førte blant annet til at Statens vegvesen på et tidspunkt ga
bilen bruksforbud (se bilde lengre oppe i saken), fordi EU-kontroll ikke ble gjennomført, da feilene ikke var reparert.
Tesla Norge avviser kravene fra kjøperen av bilen. De
påpeker i brev til forbrukermyndighetene at det er en seks år gammel bil, som
har gått cirka 80.000 kilometer, og at den både er godt brukt og er utsatt for
ytre påvirkninger.
Tesla mener også at problemene med klimaanlegget ikke er
dokumentert.
Forbrukerklageutvalget mener imidlertid at flere feil og
mangler er dokumentert, og at bilen har svakheter. Når ikke Tesla greier å
reparere, har kjøperen rett til å få heve kjøpet, mener utvalget.
Det innebærer at han får tilbake kjøpesummen, minus et
beløp for nytten han har hatt av bilen.
Tesla Norge har ikke akseptert vedtaket, og forsøker nå å
få bileieren med på et forlik.