IKEA-MUTTER: Denne mutteren og tre små småsteiner kostet 30.000 kroner å fjerne, ifølge Tesla.Foto fra klagesaken
Verksted:
30.000 kr for å fjerne Ikea-mutter og småstein i Tesla
Tesla-verkstedet mener det koster 30.000 kroner å fjerne en Ikea-mutter og tre småsteiner fra bilen. – Heretter må jeg passe på å hive ut stein som jeg får inn i kupeen, sier bileier Yngve Eiring.
Yngve Eiring i Stavanger hørte en merkelig raslelyd mens
han kjørte sin Tesla Model 3 – og leverte bilen på Tesla-verkstedet. Etter mange
timers arbeid fant Tesla en Ikea-mutter i et lite hulrom, og de mente det var
årsaken.
Men bare få dager senere la Eiring igjen merke til raslelyden. Han leverte bilen på verksted igjen.
Da fant Tesla-verkstedet tre småsteiner på fem
millimeters størrelse i en kanal under kupeen. De har kommet seg inn i kupeen og deretter funnet veien mellom to tepper under passasjersetet og ned i kanalen.
Dyrt
Jakten på Ikea-mutteren og de tre småsteinene ble en svært
kostbar affære. Tesla-verkstedet sa til Eiring at feilsøkingen og fjerningen
koster 30.500 kroner.
Men for å være snille, og vise «godvilje» som bilbransjen
bruker som begrep, reduserte Tesla regningen til 16.300 kroner.
Det ville ikke Eiring være med på. I utgangspunktet
aksepterte han å betale for det første verkstedbesøket.
Da det viste seg at
det ikke var Ikea-mutteren som var årsaken, men tre småsteiner, klaget han likevel til
forbrukermyndighetene.
Yngve Eiring har eid Tesla helt siden 2013 og er en
fornøyd kunde. Men han mener den nåværende bilen hans, en 2019-modell Tesla
Model 3, har en designfeil når slikt som dette kan skje.
– Jeg er vel ikke den eneste bilisten som har singel i
oppkjørselen, sier han til Motor – og legger til:
– Jeg er heller ikke den eneste som noen ganger får inn
småsteiner i kupeen.
Han har sett bilde av småsteinene som Tesla-verkstedet
fant, og ser at det er singel fra oppkjørselen hans.
– Men når teppene er lagt slik at stein kan komme ned i
kanalene, synes jeg det er en designfeil.
Han forstår at det må være en åpning for kanalene for å
hindre kondens og rust.
– Men det må jo være enkelt å dekke de to hullene med
netting eller perforert teip, så ikke småstein eller annet rusk ramler ned i
kanalen.
Eiring anslår at hullene er ca. 5x5 centimeter store.
– Hold rent
Tesla Norge avviser påstanden om designfeil.
I et brev
til forbrukermyndighetene gir Tesla uttrykk for at steiner og andre småting i
uheldige tilfeller kan rulle ned i disse kanalene. Derfor er det viktig at det
er rent i kupeen, skriver de.
Tesla understreker at også andre bilprodusenter har åpne
kanaler. Men de hevder at dette tilfellet er unikt. Tesla har ikke hørt om
tilsvarende tilfeller.
Annonse
M-kuler
Likevel: Mange andre Tesla-eiere har slitt med det samme.
Blant dem Jørgen Tveitnes Aamodt i Sandnes.
I fjor sommer mistet hans da fire år gamle sønn en åpen pose
med M-peanøttkuler på gulvet.
– Noen av dem trillet ned i ventilasjonskanalen under
passasjersetet foran, forteller Tveitnes Aamodt.
Der lå de og rullet frem og tilbake under kupégulvet i farens
Tesla Model Y.
– Vi hørte det når vi svingte, akselererte og
bremset.
Jørgen Tveitnes Aamodt fant en Reodor
Felgen-løsning.
– Jeg teipet fast en del av hageslangen på munnstykket på
støvsugeren, stakk hageslangen ned i kanalen og greide å støvsuge ut kulene.
– Håpløst design
Jørgen Tveitnes Aamodt er glad han greide å løse
problemet selv. Også han er kritisk til Teslas løsning.
– Det er et uhensiktsmessig og håpløst design på bilen.
Derfor er det et tidsspørsmål før det faller noe ned der igjen.
– Hva gjør du for å unngå det?
– Vi prøver å være forsiktige.
I Tesla-forum i sosiale medier forteller mange om
lignende erfaringer. Flere Tesla-eiere har montert deksel, nett eller annen
beskyttelse foran kanalene, som de enten har ordnet på egen hånd eller kjøpt i butikker.
Annonse
– Ikke designfeil
Yngve Eiring i Stavanger klaget til forbrukermyndighetene
på regningen fra Tesla. Forbrukerklageutvalget er ikke enig i at Teslaen har en
designfeil. De er enig med Tesla i at bileieren har ansvaret for å ha brakt
steinene inn i kupeen.
Likevel har Eiring fått medhold i kravet sitt om at Tesla
skal refundere verkstedregningene som han måtte betale for å få tilbake bilen.
Følger ikke lovverket
FKUs begrunnelse:
Etter utvalgets syn tilfredsstiller ikke formuleringen
kravene i forbrukerkjøpsloven § 30 fjerde ledd. Formuleringen Tesla benytter,
synes myntet på en regulær verkstedreparasjon.
I denne saken har imidlertid ikke klageren ønsket en
regulær verkstedtjeneste, men har reklamert over det han mener er en mangel
etter et bilkjøp.
Formuleringen Tesla benytter sier intet om at man i denne
saken befant seg i en reklamasjonssituasjon. Heller ikke sier formuleringen noe
om det som loven krever – at det opplyses om at dersom det viser seg ikke å
være en mangel, må forbrukeren betale for undersøkelsene.
Når Tesla ikke har gått frem i
tråd med kravene i forbrukerkjøpsloven, kan Tesla ikke kreve betaling for de
undersøkelsene som er gjort.
Årsaken til at Eiring har
fått medhold, er at forbrukermyndighetene mener Tesla ikke følger
forbrukerkjøpslovens krav til
formuleringer når de kommuniserer med kundene i en reklamasjonssak. (Les mer om
det i faktaboksen).
– Når Tesla ikke har gått frem i tråd med kravene i
forbrukerkjøpsloven, kan de ikke kreve betaling for de undersøkelsene som er
gjort, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
De viser til at Tesla er en profesjonell aktør som må
følge kravene i lovverket.
Motor har spurt Tesla Norge om de vil endre sine
prosedyrer og kommunikasjonen med kundene. Tesla ønsker ikke å svare på
spørsmål.
Annonse
Må hive ut småstein
Yngve Eiring er glad for at han har fått medhold, selv om
det ikke var for påstanden om designfeil.
– Jeg er kjempeglad for å ha fått pengene mine tilbake, pluss
forsinkelsesrenter. Tesla sendte meg en hyggelig epost og var veldig ryddige. Men
jeg synes det er horribelt at Tesla-verkstedet brukte så lang tid på å finne mutteren
og steinene.
– Hva gjør du heretter, for ikke å risikere at det samme
skjer igjen?
– Jeg må passe på å hive ut stein som jeg får inn i
kupeen.
– Hva om stein faller ned i kanalene igjen?
– Nå vet jeg hvordan de skal fjernes, og da skal jeg
gjøre det selv. Det tar meg en times tid, sier Eiring, og legger til:
– Jeg skal i hvert fall ikke sende bilen til
Tesla-verkstedet. De bruker for lang tid.