STRUPET: I 2019 ble ladehastigheten plutselig redusert for mange Tesla-eiere. Bildet er tatt vinteren 2019.

Bileiere vant frem:

Tesla dømt for struping av ladehastigheten

Tesla Norge er dømt for å ha strupet ladehastigheten på førstegenerasjons Tesla Model S. Fire eiere er tilkjent prisavslag.

Publisert Sist oppdatert

– Tesla hadde ikke adgang til å redusere ladehastigheten, konkluderer Borgarting lagmannsrett i en fersk dom.

Lagmannsretten har dømt Tesla Norge til å betale fire Tesla-eiere 50.000 kroner hver i prisavslag. De fire har eid eller eier Tesla Model S, som Tesla ved en programvareoppdatering i 2019 reduserte ladehastigheten på.

Dommen kan få konsekvenser for mange andre Tesla-eiere. Totalt 118 Tesla-eiere har krevd prisavslag og erstatning fra Tesla Norge etter at ladehastigheten ble redusert.

Dommen kan også få betydning for alle andre som kjøpte Tesla Model S produsert i denne perioden. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken ble det solgt 9874 førstegenerasjons Tesla Model S i Norge i årene 2013, 2014 og 2015.

Levetid og sikkerhet

Tesla Model S var den første elbilen med svært lang rekkevidde og rask ladehastighet da den kom på markedet i 2013.

Sommeren 2019 ble imidlertid ladehastigheten ved lynlading strupet gjennom en programvareoppdatering. 

Tesla begrunnet reduksjonen i ladehastighet med økt levetid for batteripakken og økt sikkerhet, fordi det kunne oppstå branner i batteripakkene.

Bileierne mener strupingen også ble gjort for å unngå reklamasjoner. Tesla og bileierne er uenige om hvor mye ladehastigheten ble redusert.

27-29 prosent

Tesla viser til statistikk fra ladesesjonene, som viser en reduksjon i ladehastigheten på opp mot og i overkant av 20 prosent.

I Danmark gjorde en Tesla-eier, som er involvert i en tilsvarende tvist der, en test som viser at ladetiden økte med 27–29 prosent. Når batteriet er kaldt, ble det anslått at ladetiden kunne være opp mot 100 prosent lenger enn før oppdateringen.

Testen ble gjort på et av Teslas ladeanlegg.

Borgarting lagmannsrett mener ladehastigheten er en sentral egenskap ved Teslas biler, og at avviket i ladehastigheten etter programvare­oppdateringen må anses å være betydelig.

Forliksklage

Strupingen av ladehastigheten fikk stor oppmerksomhet i Tesla-miljøet da den ble kjent. Mange valgte å selge bilene sine. Noen av dem valgte å kjøpe Teslaer med nyere batteritype.

Konflikten har også gått lenge i rettssystemet. I 2020 tok 31 bileiere ut forliksklage mot Tesla. I Oslo forliksråd ble bileierne tilkjent 130.000 kroner hver i prisavslag.

Tesla anket, og i Oslo tingrett ble Tesla Norge frifunnet. Fire bileiere anket tingrettsdommen til lagmannsretten.

DIREKTØR: Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

– Viktig

Forbrukerrådet mener strupingen av ladehastigheten har vært så viktig å få belyst, at de har bistått Tesla-eierne.

– Denne saken er prinsipielt viktig. Derfor engasjerer vi oss. Siden dette gjelder flere og flere produkter, trenger vi en solid juridisk vurdering av om hva selger kan gjøre – og ikke gjøre – med en tjeneste som er uløselig knyttet til en vare som forbrukeren har kjøpt, uttalte direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, da Forbrukerrådet i fjor gikk inn som såkalt partshjelper.

50.000 kr.

Sigurd Johannes Ingvaldsen, som satt i styret i Teslas eierklubb «Tesla Owners Club Norway», anslo i lagmannsretten at verdien på de berørte bilene sank med 40-50.000 kroner etter programvareoppdateringen som strupet ladehastigheten.

Lagmannsretten har kommet frem til at de fire Tesla-eierne skal få et prisavslag på 50.000 kroner.

I tillegg må Tesla betale sakskostnadene til de fire Tesla-eierne og til Forbrukerrådet. Sakskostnadene til disse beløper seg totalt til hele 4,8 millioner kroner.

Tesla må dessuten dekke egne advokatutgifter.