– Tesla hadde ikke adgang til å redusere ladehastigheten,
konkluderer Borgarting lagmannsrett i en fersk dom.
Lagmannsretten har dømt Tesla Norge til å betale fire
Tesla-eiere 50.000 kroner hver i prisavslag. De fire har eid eller eier Tesla
Model S, som Tesla ved en programvareoppdatering i 2019 reduserte ladehastigheten
på.
Dommen kan få konsekvenser for mange andre Tesla-eiere.
Totalt 118 Tesla-eiere har krevd prisavslag og erstatning fra Tesla Norge etter
at ladehastigheten ble redusert.
Dommen kan også få betydning for alle andre som kjøpte Tesla
Model S produsert i denne perioden. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken
ble det solgt 9874 førstegenerasjons Tesla Model S i Norge i årene 2013, 2014 og 2015.
Levetid og sikkerhet
Tesla Model S var den første elbilen med svært lang
rekkevidde og rask ladehastighet da den kom på markedet i 2013.
Sommeren 2019 ble imidlertid ladehastigheten ved lynlading strupet
gjennom en programvareoppdatering.
Tesla begrunnet reduksjonen i ladehastighet
med økt levetid for batteripakken og økt sikkerhet, fordi det kunne oppstå
branner i batteripakkene.
Bileierne mener strupingen også ble gjort for å unngå
reklamasjoner. Tesla og bileierne er uenige om hvor mye ladehastigheten
ble redusert.
Annonse
27-29 prosent
Tesla viser til statistikk fra ladesesjonene, som viser
en reduksjon i ladehastigheten på opp mot og i overkant av 20 prosent.
I Danmark gjorde en Tesla-eier, som er involvert i en
tilsvarende tvist der, en test som viser at ladetiden økte med 27–29 prosent. Når
batteriet er kaldt, ble det anslått at ladetiden kunne være opp mot 100 prosent
lenger enn før oppdateringen.
Testen ble gjort på et av Teslas ladeanlegg.
Borgarting lagmannsrett mener ladehastigheten er en
sentral egenskap ved Teslas biler, og at avviket i ladehastigheten etter
programvareoppdateringen må anses å være betydelig.
Forliksklage
Strupingen av ladehastigheten fikk stor oppmerksomhet i
Tesla-miljøet da den ble kjent. Mange valgte å selge bilene sine. Noen av dem
valgte å kjøpe Teslaer med nyere batteritype.
Konflikten har også gått lenge i rettssystemet. I 2020
tok 31 bileiere ut forliksklage mot Tesla. I Oslo forliksråd ble bileierne
tilkjent 130.000 kroner hver i prisavslag.
Tesla anket, og i Oslo tingrett ble Tesla Norge
frifunnet. Fire bileiere anket tingrettsdommen til lagmannsretten.
Annonse
– Viktig
Forbrukerrådet mener strupingen av ladehastigheten har
vært så viktig å få belyst, at de har bistått Tesla-eierne.
– Denne saken er prinsipielt
viktig. Derfor engasjerer vi oss. Siden dette gjelder flere og flere produkter,
trenger vi en solid juridisk vurdering av om hva selger kan gjøre – og ikke
gjøre – med en tjeneste som er uløselig knyttet til en vare som forbrukeren har
kjøpt, uttalte direktør i Forbrukerrådet, Inger
Lise Blyverket, da Forbrukerrådet i fjor gikk inn som såkalt partshjelper.
50.000 kr.
Sigurd Johannes Ingvaldsen, som satt i styret i Teslas
eierklubb «Tesla Owners Club Norway», anslo i lagmannsretten at verdien på de
berørte bilene sank med 40-50.000 kroner etter programvareoppdateringen som
strupet ladehastigheten.
Lagmannsretten har kommet frem til at de fire
Tesla-eierne skal få et prisavslag på 50.000 kroner.
I tillegg må Tesla betale sakskostnadene til de fire Tesla-eierne
og til Forbrukerrådet. Sakskostnadene til disse beløper seg totalt til hele 4,8
millioner kroner.