PÅ KLAGETOPPEN: Tesla, også i Sverige.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Sverige:
Tesla dominerer «svarta listan»
En svensk Tesla-eier får ikke autopilot, selv om han har betalt 40.000 kroner for funksjonen.
Tesla
i Sverige krevde 38.900 svenske kroner, tilsvarende 40.000 norske, for å levere
en såkalt oppgradert autopilot til den svenske kunden.
Men
den lovede programvareoppdateringen kom aldri, og Tesla kan heller ikke love
når den kommer. Dermed ble Tesla Sverige dømt i Allmänna reklamationsnämnden, som
tilsvarer det norske Forbrukerklageutvalget, til å refundere pengesummen.
Men
det nekter Tesla å gjøre.
Denne
saken er en av mange som gjør at Tesla nå dominerer «Svarta
listan», som det svenske forbrukernettstedet «Råd och Rön» utarbeider.
Listen viser hvilke firmaer som ikke følger vedtakene i reklamasjonsnemnden.
Listen
oppdateres to ganger i året. På oppdateringen som er gjort nå, er det hele 800
bedrifter som er listet opp. Det er rekordmange, ifølge nettstedet.
Bilforhandlere
og bilverksteder dominerer listen. 88 av bedriftene er innenfor bilbransjen.
Angrerett
«Råd
och Rön» har summert hvor store verdier det handler om i klagesakene, og
konkluderer med at Tesla
Sverige er det firmaet med det største totalbeløpet.
Nettstedet
skriver at Tesla blant annet gir feil informasjon om angrerett. I en annen sak har
Tesla ikke greid å reparere en bil som lekker. Likevel vil de ikke heve kjøpet.
Men
ifølge det svenske bilnettstedet Vi
Bilägare [for abonnenter], inngår Tesla i ettertid hemmelige forlik med flere av kundene som
har vunnet frem i reklamasjonsnemnden.
I
flertallet av klagesakene, i 14 av 22 saker, har Tesla dessuten fulgt vedtakene
til nemnden.