Tesla Model Y. Lading Sverige
PÅ KLAGETOPPEN: Tesla, også i Sverige.

Sverige:

Tesla dominerer «svarta listan»

En svensk Tesla-eier får ikke autopilot, selv om han har betalt 40.000 kroner for funksjonen.

Publisert

Tesla i Sverige krevde 38.900 svenske kroner, tilsvarende 40.000 norske, for å levere en såkalt oppgradert autopilot til den svenske kunden.

Men den lovede programvareoppdateringen kom aldri, og Tesla kan heller ikke love når den kommer. Dermed ble Tesla Sverige dømt i Allmänna reklamationsnämnden, som tilsvarer det norske Forbrukerklageutvalget, til å refundere pengesummen.

Men det nekter Tesla å gjøre.

Denne saken er en av mange som gjør at Tesla nå dominerer «Svarta listan», som det svenske forbrukernettstedet «Råd och Rön» utarbeider. Listen viser hvilke firmaer som ikke følger vedtakene i reklamasjon­snemnden.

Listen oppdateres to ganger i året. På oppdateringen som er gjort nå, er det hele 800 bedrifter som er listet opp. Det er rekordmange, ifølge nettstedet.

Bilforhandlere og bilverksteder dominerer listen. 88 av bedriftene er innenfor bilbransjen.

Angrerett

«Råd och Rön» har summert hvor store verdier det handler om i klagesakene, og konkluderer med at Tesla Sverige er det firmaet med det største totalbeløpet.

Nettstedet skriver at Tesla blant annet gir feil informasjon om angrerett. I en annen sak har Tesla ikke greid å reparere en bil som lekker. Likevel vil de ikke heve kjøpet.

Men ifølge det svenske bilnettstedet Vi Bilägare [for abonnenter], inngår Tesla i ettertid hemmelige forlik med flere av kundene som har vunnet frem i reklamasjonsnemnden.

I flertallet av klagesakene, i 14 av 22 saker, har Tesla dessuten fulgt vedtakene til nemnden.