RATTBETJENING: Skrollehjulet på Teslaer er en viktig komponent.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Nektet å dekke ødelagt skrollehjul:
Tesla avslo reklamasjon uten begrunnelse
Etter bare 14 måneder sluttet skrollehjulet på rattet til den nye Teslaen å fungere. Tesla nektet gratis utbedring, men får nå refs fra forbrukermyndighetene.
– Når skrollehjulet slutter å fungere etter 14 måneder, svarer ikke hjulet til det kunden har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak, hvor de pålegger Tesla Norge å betale for utbedringen.
Da skrollehjulet sluttet å fungere, klaget kjøperen av bilen, en mann fra Bergen, til Tesla Norge. Tesla avslo å reparere kostnadsfritt, og krevde at mannen selv måtte betale for reparasjonen.
– En komponent som holder skrollehjulet, var knekt. Dette er ikke noe som knekker av seg selv uten ytre påvirkning, skrev Tesla i en epost til kunden.
Reklamasjonsrett
Det avslaget holder ikke, mener Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp.
De viser til at det ikke var synlige skader hverken på rattet eller skrollehjulet.
Dermed har Forbrukerklageutvalget avsagt et vedtak om at skrollehjulet omfattes av reklamasjonsrettighetene til kunden, og at Tesla skal dekke utbedringen på 3400 kroner.