SAKSØKT: Håvard Siegel Haukeberg vant klagesaken mot Tesla, som nå svarer med å saksøke ham.

Se bildene:

Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar

Bare 10 måneder etter kjøpet måtte Tesla behandle rust på den splitter nye Tesla Model X til over én million kroner. – Jeg føler meg lurt, sier Håvard Siegel Haukeberg.

Publisert Sist oppdatert

I januar 2017 kjøpte Håvard Siegel Haukeberg og kona Hanne Holdhus på Lørenskog utenfor Oslo en ny Tesla Model X til 1,025 millioner kroner.

– Jeg og min kone hadde på forhånd ekstremt høy tillit til Tesla. Men den tilliten er borte nå, sier Haukeberg.

Bare 10 måneder etter leveringen måtte Tesla Norge ta tak i de første antydningene til rust på bilen. Men de klarte ikke å fjerne den, og mange ganger de kommende årene måtte bilen til Haukeberg behandles for stadig tilbakevendende rust.

– Det dukker opp rust på stadig nye steder, forteller han.

Tesla avviser

Tesla Norge avviser ansvar for rustskadene. De mener årsaken er dårlig vedlikehold og steinsprut. Det rister Håvard Siegel Haukeberg på hodet av.

– Jeg mener årsaken er feilproduksjon.

Han forteller at han er nøye med bilvask og vedlikehold. Da han kjøpte bilen, brukte han også 38.000 kroner på å foliere den, for å unngå ytre skader.

FIKK HEVE: Bilkundene nådde gjennom med sitt hevingskrav blant annet på grunn av denne rusten under panseret.
MER RUST: Rust på armen som åpner og lukker bakluka på Tesla Model X.

Får medhold

Haukeberg får støtte av to sakkyndige som har vurdert bilen og rustskadene.

– Vi har taksert mange Teslaer, men ikke sett noen som så tydelig er angrepet av rust, skriver Oslo Bilskadetaksering i en rapport. De mener årsaken både kan være urenheter i grunningen fra fabrikken, eller ingen grunning, alternativt dårlig vedlikehold av eieren med mye møkkete bil, eller at bilen har vært i kontakt med saltvann.

En annen sakkyndig, Bilexperten, har utført en tilstandsrapport på den samme bilen, hvor de fant rust på panseret. De mener årsaken til rusten er en svakhet med bilen.

– Vår erfaring er at denne rusten forekommer på andre Tesla Model X på samme sted. Det ser ikke ut til at det er ytre påvirkning som er årsaken, skriver Bilexperten.

– Svakhet ved bilen

Haukeberg har klaget til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilhandel. De har gitt bilkunden fullt medhold i at han skal få heve kjøpet av bilen på grunn av rust, samt feil med falkevingdørene, hjuloppheng og hjulbuelister.

Forbrukerklageutvalget mener de sakkyndige uttalelsene trekker i retning av at rustskadene skyldes en svakhet ved bilen.

– Tatt i betraktning at det er tilbakevendende rust, som oppsto allerede syv måneder etter kjøpet, mener utvalget at rusten er en iboende svakhet ved bilen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Tilbyr forlik

Vedtaket innebærer at Haukeberg skal få 1,26 millioner kroner av Tesla, etter at et nyttefradrag er trukket fra, og renter er lagt på. Tesla Norge har ikke betalt Haukeberg pengene. De har i stedet stevnet ham for tingretten og krever at vedtaket fra FKU omgjøres til frifinnelse av Tesla. De krever også at Haukeberg skal betale Teslas saksomkostninger.

Samtidig har de også fremmet et forliksforslag, ifølge Haukeberg.

– De har foreslått et forlik på 850.000 kroner. Jeg har svart dem at jeg i så fall ønsker omlevering av en ny, tilsvarende bil. Det har de ikke svart meg på enda.

PÅ LANSERING: Håvard og kona Hanne var spente da de tok denne selfien på lanseringen av Tesla Model X.

Tøff konflikt

For Håvard Siegel Haukeberg og kona har den mangeårige konflikten med Tesla vært tøff.

– Det å ikke ha et trygt bilhold har gått på bekostning av familieliv og nattesøvn. Det verste med denne saken er hvordan man blir behandlet som kunde av Tesla. De nekter å lese dokumentasjon, forholder seg ikke til reklamasjoner, og de har mange standardsvar. Tesla utmatter kundene sine, mener Haukeberg.

Han påpeker også at feilene på bilen til familien er feil som mange Tesla-eiere sliter med.

Tause

Motor har stilt Tesla Norge flere spørsmål, blant annet:

  • Hvorfor oppstår det rust allerede etter 10 måneder?
  • Hvorfor mener dere dårlig vedlikehold kan være årsaken til rusten?
  • Haukeberg opplever at konflikten med Tesla har vært tøff. Hva slags tanker har dere om hans uttalelser?

Tesla Norge svarer følgende i en epost:

– Tesla ønsker ikke å kommentere saken.