RATT-PROBLEMER: Komponenter i rattet er utsatt i Norge, mener Tesla.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Eieren slet med å svinge ...
Tesla: – Rattet er en slitedel
Tesla ville ikke dekke reparasjonen da Tesla-kunden fikk problemer med å svinge med rattet.
–
Rattakselkrysset er i konstant bevegelse og er en slitedel, skriver Tesla i et
brev til forbrukermyndighetene.
Bilfabrikanten mener denne delen av rattet er
spesielt utsatt på norske veier, med salt og grus.
Teslas
har kommet med uttalelsen i en klagesak mellom Tesla Norge og en Tesla-eier i
Kristiansand, som kjøpte en ny Tesla Model S.
Da bilen var litt over fire og et
halvt år gammel, fikk mannen problemer med å svinge med rattet, fordi
rattakselkrysset var defekt og må byttes.
–
Jeg fikk problemer med at bilen ikke ville rette seg opp etter at jeg svingte.
Bilen ble hard på rattet. Den ble regelrett farlig å kjøre, fordi det var mye
motstand i rattet ved svingning, skriver bileieren i et brev Motor har lest.
Avslag
Tesla-eieren
regnet med at den trafikkfarlige feilen ville bli regnet som en
reklamasjonssak. Men han fikk kontant avslag på Tesla-verkstedet:
–
Dette er dessverre ikke en del som vil bli dekket av reklamasjonen på bilen,
svarte Tesla-verkstedet.
Rattakselen
er den komponenten som gjør at rattet kan svinge på biler som ikke har
elektronisk styring.
–
Komponenten sitter ganske langt nede på fremre del av bilen. Delen er utsatt
for både slitasje, samt ytre påvirkninger. I dette tilfellet har det kommet
rust, som gjør at komponenten får mer motstand i bevegelsen, og deretter
viderefører motstand i rattet, skriver Tesla i en uttalelse Motor har lest.
Salt
og grus
Tesla
vil ikke dekke reparasjonen. De viste til at bilen var kjørt 117.000 kilometer,
og at nybilgarantien da er utløpt, selv om bilen er under fem år gammel.
Dessuten
skylder Tesla på krevende forhold på norske veier. I en uttalelse ramser de opp
salt og høy luftfuktighet, og at det blir ekstra ille dersom man kjører på
grusveier eller ved kysten.
–
Man må derfor forvente at det kan oppstå rust på rattakselkrysset før bilen har
gått fem år, skriver Tesla i uttalelsen.
Medhold
Bileieren
klaget til forbrukermyndighetene. Der har han fått fullt medhold.
Forbrukerklageutvalget,
som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp, viser til at
reklamasjonstiden på fem år ikke har gått ut.
–
Ratt skal i utgangspunktet ikke trenge utbedring i løpet av de første fem
årene. Siden det ikke er holdepunkter for unormal ytre påvirkning, konkluderer
utvalget med at bilen ikke svarer til det eieren har grunn til å forvente når
det gjelder holdbarhet, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Tesla
Norge må dermed dekke utbedringen for kunden, som kom på 4400 kroner.
Motor har spurt Tesla Norge hva de synes om vedtaket. De
vil ikke svare på spørsmål.