I fjor vinter kjøpte Marius Jensen i Vestby en Toyota
Hilux 2013-modell for 267.000 kroner.
– Det eneste jeg var opptatt av, var å kunne få
registrert to-seteren som fem-seter, siden dette skulle være familiebilen vår.
Familien har to barn på tre og fem år.
Ombygging av en 2013-modell skulle gå greit, trodde
Jensen, siden regelverket er slik at på biler førstegangsregistrert før 2014 –
og som er minst 10 år gamle – kan man avgiftsfritt sette inn baksetene, slik at
bilen blir en femseter.
Derfor satte han inn bakseter og bestilte time hos Statens vegvesen for godkjenning.
– Men da jeg kom til vegvesenet, fikk jeg
vite at jeg må ut med nesten 100.000 kroner i avgifter for å få registrert den
med fem seter.
Nye regler
Jensen ble sjokkert.
– Forhandleren sa til meg ved kjøpet at bilen var
førstegangsregistrert i 2013. Han nevnte ikke at den var bruktimportert.
Det så han først i kontrakten, og det skulle skape
problemer. Toyotaen ble importert til Norge da den var tre år gammel, i 2016.
Dermed omfattes den av nye avgiftsregler.
Biler som ankom Norge etter 2014, må betale avgift for
omregistrering til personbil i 20 år fremover.
Bilen til Jensen kan dermed ikke omregistreres
avgiftsfritt før i 2033. Riktignok minskes avgiften gradvis jo eldre bilen blir.
Nå i juni 2024 er omregistreringsavgiften for denne bilen på 55.000 kroner.
– Jeg er irritert på dette, vedgår bileieren.
Annonse
20 år
På Skatteetatens
sider bekreftes reglene: Når kjøretøyet er registrert i Norge etter 1.
januar 2014, er ombygging avgiftspliktig frem til bilen er 20 år – i dette
tilfellet altså til 2033.
Hvis Toyotaen til Jensen var registrert i Norge før 1.
januar 2014, altså da den var ny, ville ombygging vært avgiftsfritt.
Årsaken til regelendringen skyldes ifølge sjefingeniør
Arne Amdahl Bakkevig i Statens vegvesen et EU-pålegg om ikke å diskriminere
mellom bruktimporterte kjøretøy og andre biler. Før 2014 var det avgiftsplikt i
hele 30 år for bruktimporterte biler, mens det var bare 10 år på biler solgt
nye i Norge.
Nå er grensen 20 år for både bruktimport og andre
kjøretøy.
Marius Jensen mener bilforhandleren Drammen Autopartner
feilinformerte ham.
– Selgeren sa til meg at ombygging kunne gjøres. Jeg føler
meg lurt.
Han kom ingen vei da han klaget til forhandleren, som i
kjøpekontrakten skrev noe kryptisk at «det er ikke gratis å bygge om til
personbil enda, kunde må vente».
Jensen klaget derfor til forbrukermyndighetene, og nå har
Forbrukerklageutvalget gitt ham medhold i at han kan få heve kjøpet – og få
tilbake kjøpesummen.
– I og med at bilen er bruktimportert i 2016, er
det svært mange år til det blir gratis å bygge den om. Klageren er avhengig av
en bil med fem seter. De ekstra kostnadene for å få bilen omregistrert er
uforutsette for ham, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Annonse
Kufanger
Feilinformasjon om registreringsår er ikke det eneste
problemet for Jensen.
Bilen ble solgt med en kufanger som ikke blir godkjent i
EU-kontroll, fordi bilforhandleren ikke har svart Jensen på spørsmål om
monteringen.
Bilen har derfor også fått bruksforbud av vegvesenet.
– Vi fikk brukt bilen i tre måneder. Siden har den stått
stille hjemme her, sukker Jensen.
Bilen ble dessuten også solgt med en bruktbilgaranti. Men
da Jensen tok kontakt med selskapet som står bak bruktbilgarantien, fikk han beskjed om at
bilforhandleren ikke har tegnet garanti på bilen.
Saksøker
Da Motor ringte innehaver Zaki Alizade i Drammen
Autopartner, hevdet han at han ikke har fått vedtaket fra
Forbrukerklageutvalget. Motor sender derfor vedtaket til ham, med spørsmål om
hva han synes om vedtaket. Han har ikke besvart henvendelsen.
Innehaveren svarte heller ikke på henvendelser fra
Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, da de behandlet saken mot ham. Men
etter at Motor tok kontakt med bilforhandleren, fikk Marius Jensen telefon fra
en advokat som fortalte at bilforhandleren saksøker Jensen.