Marius rammes av avgiftsregler:

Taper 55.000 kr på at bilen er «for ny»

– Dette skulle være familiebilen vår, sukker Marius Jensen oppgitt. Han taper titusenvis av kroner på at bilen hans er for ny.

Publisert

I fjor vinter kjøpte Marius Jensen i Vestby en Toyota Hilux 2013-modell for 267.000 kroner.

– Det eneste jeg var opptatt av, var å kunne få registrert to-seteren som fem-seter, siden dette skulle være familie­bilen vår.

Familien har to barn på tre og fem år.

Ombygging av en 2013-modell skulle gå greit, trodde Jensen, siden regelverket er slik at på biler førstegangsregistrert før 2014 – og som er minst 10 år gamle – kan man avgiftsfritt sette inn baksetene, slik at bilen blir en femseter.

LURT: Marius Jensen føler han ble feilinformert av bilforhandleren.

Derfor satte han inn bakseter og bestilte time hos Statens vegvesen for godkjenning.

– Men da jeg kom til vegvesenet, fikk jeg vite at jeg må ut med nesten 100.000 kroner i avgifter for å få registrert den med fem seter.

Nye regler

Jensen ble sjokkert.

– Forhandleren sa til meg ved kjøpet at bilen var førstegangsregistrert i 2013. Han nevnte ikke at den var brukt­importert.

Det så han først i kontrakten, og det skulle skape problemer. Toyotaen ble importert til Norge da den var tre år gammel, i 2016. Dermed omfattes den av nye avgiftsregler.

DYRT: Disse baksetene koster det mange titusener å få godkjent.

Biler som ankom Norge etter 2014, må betale avgift for omregistrering til personbil i 20 år fremover.

Bilen til Jensen kan dermed ikke omregistreres avgiftsfritt før i 2033. Riktignok minskes avgiften gradvis jo eldre bilen blir. Nå i juni 2024 er omregistreringsavgiften for denne bilen på 55.000 kroner.

– Jeg er irritert på dette, vedgår bileieren.

20 år

Skatteetatens sider bekreftes reglene: Når kjøretøyet er registrert i Norge etter 1. januar 2014, er ombygging avgifts­pliktig frem til bilen er 20 år – i dette tilfellet altså til 2033.

Hvis Toyotaen til Jensen var registrert i Norge før 1. januar 2014, altså da den var ny, ville ombygging vært avgiftsfritt.

Årsaken til regelendringen skyldes ifølge sjefingeniør Arne Amdahl Bakkevig i Statens vegvesen et EU-pålegg om ikke å diskriminere mellom bruktimporterte kjøretøy og andre biler. Før 2014 var det avgiftsplikt i hele 30 år for bruktimporterte biler, mens det var bare 10 år på biler solgt nye i Norge.

Nå er grensen 20 år for både bruktimport og andre kjøretøy.

Klaget

Marius Jensen mener bilforhandleren Drammen Autopartner feilinformerte ham.

– Selgeren sa til meg at ombygging kunne gjøres. Jeg føler meg lurt.

Han kom ingen vei da han klaget til forhandleren, som i kjøpekontrakten skrev noe kryptisk at «det er ikke gratis å bygge om til personbil enda, kunde må vente».

Jensen klaget derfor til forbrukermyndighetene, og nå har Forbrukerklageutvalget gitt ham medhold i at han kan få heve kjøpet – og få tilbake kjøpesummen.

– I og med at bilen er bruktimportert i 2016, er det svært mange år til det blir gratis å bygge den om. Klageren er avhengig av en bil med fem seter. De ekstra kostnadene for å få bilen omregistrert er uforutsette for ham, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Kufanger

Feilinformasjon om registreringsår er ikke det eneste problemet for Jensen.

Bilen ble solgt med en kufanger som ikke blir godkjent i EU-kontroll, fordi bilforhandleren ikke har svart Jensen på spørsmål om monteringen.

Bilen har derfor også fått bruksforbud av vegvesenet.

– Vi fikk brukt bilen i tre måneder. Siden har den stått stille hjemme her, sukker Jensen.

Bilen ble dessuten også solgt med en bruktbilgaranti. Men da Jensen tok kontakt med selskapet som står bak bruktbilgarantien, fikk han beskjed om at bilforhandleren ikke har tegnet garanti på bilen.

SKRYTEBILDE: Forhandleren la ut denne skrytemeldingen da Jensen fikk bilen sin.

Saksøker

Da Motor ringte innehaver Zaki Alizade i Drammen Autopartner, hevdet han at han ikke har fått vedtaket fra Forbrukerklageutvalget. Motor sender derfor vedtaket til ham, med spørsmål om hva han synes om vedtaket. Han har ikke besvart henvendelsen.

Innehaveren svarte heller ikke på henvendelser fra Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, da de behandlet saken mot ham. Men etter at Motor tok kontakt med bilforhandleren, fikk Marius Jensen telefon fra en advokat som fortalte at bilforhandleren saksøker Jensen.