Sveriges LO-sjef Susanna Gideonsson har rundt 1,4 millioner medlemmer i ryggen, streikekasse på mange milliarder kroner og null sympati for arbeidsgivere som ikke forholder seg til det hun kaller «den svenske modellen» – at det inngås kollektive avtaler for de ansatte.
Streiken er nå inne i sin andre uke. Den startet 27. oktober og ble utvidet 3. og 7. november.
Aksjonene har fått mye oppmerksomhet i svenske medier, den siste uken også internasjonalt.
● I dag er 17 verksteder med nesten 500 ansatte tatt ut.
● Lossing av Teslaer blir stoppet i havnene.
● Nye biler blir ikke registrert.
● To rengjøringsfirmaer har sluttet å rydde i selskapets lokaler.
● Den svenske elektrikerorganisasjonen har stoppet all installering og oppfølging av Teslas hurtigladere.
Tesla, på sin side, har avvist samtlige krav. Selskapet har i stedet hentet personell fra andre land og funnet alternative importveier. I praksis: streikebryteri. Ikke ulovlig, verken i Sverige eller i Norge, men svært uglesett.
Dagens Industri har intervjuet den svenske LO-sjefen om situasjonen, og Gideonsson sier at særlig rapportene om streikebryteri taler for en ytterligere opptrapping.
På spørsmål om konflikten er verdt det, hvis resultatet er at Tesla forsvinner fra Sverige, sier hun:
«Jajamän.»
Lett forståelig, men for ordens skyld: definitivt, absolutt, helt klart.
Annonse
Tror Tesla gir seg
Gideonsson understreker at hun ikke håper det kommer til et slikt punkt. Hun sier likevel at signaleffekten er viktig. Å gi seg vil ifølge henne være ensbetydende med å si at for eksempel Volvo kan droppe tilsvarende ordninger.
Og hun tror heller ikke at en Tesla-exit blir resultatet:
– Dette kommer til å slutte med at de ansatte får en kollektiv avtale, sier LO-sjefen.